Med robotar som tar jättekliv i sin utveckling, och fler och fler företag som välkomnar robotar in i personalstyrkan, så måste it-cheferna förbereda sig för de förändringar som kommer att möta dem. Vår amerikanska systersajt Computerworld har dykt ner i ämnet.
– Robotiseringen kommer förmodligen att beröra alla verksamheter det närmaste årtiondet, säger Dan Olds, som är analytiker på OrionX. Jag tror vi närmar oss en brytningspunkt där de flesta företag inför robotar och robotisering i sina verksamheter. De kommer att sköta allt ifrån tillverkning till att leverera mat till restaurangborden, från rengöring till att sköta jordbruk – och mycket däremellan.
Robotar har ju funnits längs de löpande banden och i gigantiska lagerbyggnaderna under en tid, men de har blivit så mycket mer än klumpiga jättearmar som flyttar bildörrar eller staplar lådor på varandra. Med avancerade tekniker som artificiell intelligens, datorseende och mobilitet så kan robotarna anförtros en räcka nya sysslor.
Läs också: Bankerna tar täten i AI-racet – nu möts kunderna allt oftare av bottar
I USA finns exempel som heminredningskedjan Lowe’s som annonserat planer på robotar som sköter kundservice i elva av kedjans butiker i San Fransisco-området. På hotellet Aloft ska robotar gå upp med snacks och andra småsaker till gästernas rum. Och två leveranstjänster, Postmates och Doordash – ska använda robotar för leveranser fram till dörren. Det här innebär att robotarna behöver navigera runt i städer och på trånga trottoarer i Washington DC och Silicon Valley.

– Det senaste decenniet har bransch efter bransch börjat använda sig av robotar, och det blir bara mer avancerat de närmaste tio åren, säger Jeff Kagan, en oberoende branschanalytiker. Robotisering kommer att spela en växande roll i ett antal verksamheter från fordonstillverkning till att ta emot beställningar på McDonalds. Det är inte bara så att robotarna flyttar in på företagen, utan de klarar också av att göra mer, då de blir mer intelligenta med artificiell intelligens, internet of things och molnet.
Den här trenden innebär att cio:er och it-chefer behöver förbereda sig för en tillströmning av robotar och robotisering. Att introducera den här tekniken är inte så enkel som att köpa in en gäng humanoida robotar och släppa dem loss på kontoret. Det kräver i stället planering, ny kompetens och nya idéer om hur robotarna påverkar de anställda och kräver ny infrastruktur.
Det är inte it som vi är vana att se det.
– Det är ett helt annat tänkesätt än traditionell it, säger Mike Gennert, professor och chef vid Robotics Engineering Program vid Worcester Polytechnic Institute. It-chefer behöver i dag grubbla över hur de handskas med information, hur denna används, lagras och säkras. Men ingenting av det har förmågan att direkt påverka den fysiska världen. Robotar påverkar den riktiga världen. Det här ger it-chefer problem som de tidigare inte behövt möta.
Till exempel: Det är illa nog om ett företags datorer hackas och utnyttjas i ett zombie-botnet. Men vad händer om någon kapar en robot på företaget och får denna att göra saker, skadliga saker, i den verkliga världen?
Här är ett par saker som cio:er och it-chefer behöver börja fundera över och förbereda sig för:
Det är dags att plocka in ny kunskap.
En del företag kommer att behöva fundera på att anställa en CRO, en robotchef, som verkar tillsammans med cio och cto. En sådan skulle vara ansvarig för företagets robotstrategi och hur denna integreras i företagets övriga processer som redan finns på plats.
För många kommer det dock inte att räcka med en CRO, utan de behöver anställda folk med bakgrund inom robotisering, som förstår datorseende, sensorer, AI, programmeringsmodeller och säkerhetsmodeller, och kan göra mer än grundläggande underhåll.
Läs också: Nej, robotarna gör inte 230 miljoner arbetslösa
Och dags att uppgradera er egen kunskap.
Samtidigt som it-chefer letar efter nya personer att anställa behöver de överväga att öka på sin egen kunskap, så att de förstår tillräckligt om robotar för att få dem att fungera.
– It-chefer behöver bli intimt bekanta med sina nya robotkostnader, säger Dan Olds. Jag tror att många robottillverkare kommer att erbjuda den här sortens utbildning, vilket gör det enklare för it-personal att få upp tempot.
En robot ersätter inte en människa.
Det finns ett antal prognoser och massa rädsla över hur många jobb som robotarna kommer att ta över de närmaste fem tio åren, men det är svårt att förutse hur robotarnas intåg på arbetsplatsen påverkar antalet anställda.
– Tänk inte på robotarna som en ”en-mot-en-ersättare” till de anställda, säger Dan Olds. Det är extremt svårt att ”robotisera” alla de uppgifter en anställd gör. Jag tror inte att robotarna tar över alla jobb.En del jobb kommer att övertas av robotar, men majoriteten fortsätter som förr. En del anställda får kanske se mer vardagliga, fysiska eller farliga uppgifter göras av robotar.
Tänk interaktion människa/robot
Att arbeta med en robot kan göra människor nervösa – särskilt om det rör sig om en självstyrande sak. Lägg därtill rädslan för att en robot, oavsiktligt, råkar skada någon eller ta någons jobb – det kan naturligtvis vara grogrund för misstänksamhet gentemot den nya icke-mänskliga kollegan. Det är upp till företaget, oftast it-avdelningen, att arbeta med sina anställda, utbilda dem och underlätta för dem i relationen med roboten.
– Det är viktigt att ha människor som är villiga att arbeta med robotar, säger Mike Gennert. Det faktum att så många unga anställda är digitala infödingar gör dem förmodligen ganska ivriga att ta till sig den här tekniken. Och om folk ser hur det hjälper dem i deras jobb – så blir de mer öppna för robotarna när de kommer.
Tänk infrastruktur.
It-chefer behöver anpassa sin infrastruktur, inte bara för att kunna köra robotar, utan för att få dem att säkert och effektivt fungera tillsammans med andra aspekter i företagets nätverk, ta order från människor på olika avdelningar, få dem att ladda ner information, spåra dem och kanske till och med hjälpa dem att hantera saker som automatiska dörrar och hissar. En god infrastruktur ska kunna skalas upp under de närmaste tio åren.