I en annars rosenskimrande kvartalsrapport från Microsoft sticker hårdvaran ut som en varböld. Att telefonerna är en katastrof känner alla till, mer oväntat är att det går trögt för hybriddatorerna i Surfacefamiljen.

Microsofts cfo Amy Hood berättar att försäljningen backade 26 procent för Surface under årets första kvartal. Det är framför allt lägre försäljning än förväntat för Surface Pro som ställer till det, skriver IDG News.

Läs också: Huawei släpper lyx-konkurrent till Raspberry Pi

Faktum är att omsättningen på 831 miljoner dollar, cirka 7,3 miljarder kronor, för Surface är den lägsta på de senaste fem kvartalen. Det går framför allt att se två orsaker till det: dels att försäljningen är säsongberoende med det föregående kvartalet som innefattar julhandeln som en höjdpunkt, dels att det börjar bli dags för nya modeller. Det senare förhållandet kallas för "product end-of-lifecycle dynamics.

Läs också: Microsoft på väg att långsamt fimpa traditionella Office

På ren svenska har man inte förnyat Surface Pro sedan oktober 2015, när Surface Pro 4 och Surface Book lanserades. Nästa vecka förväntas Microsoft lansera en ny modell, som inom Surfacefamiljen, avsedd för utbildningsväsendet. Det spekuleras om en robust bärbar som kör den mytomspunna Windowsvarianten Windows 10 Cloud. Med andra ord, Chromebookdödaren!