När träffade du senast en annan konsult som matchar dig i kompetens, bakgrund och erbjudande på konsultmarknaden?
Hur resonerar du då i nätverkandet? Undviker du dina kloner i tron att ni saknar utbyte av varandra? Jag tänker att det alltid blir roligare med fler kontakter och inte minst med de som agerar inom samma nisch eller erbjuder liknande tjänster.
Sälj lättare tillsammans
Som jag tidigare nämnt här på IDG Expert Network så är sälj en av mest komplexa och utmanande frågorna både för enskilda konsulter och konsultbolag även om de är erfarna och jobbat länge i branschen. Ju fler som agerar ambassadörer för ditt varumärke desto bättre eller hur?
Har du någon backup?
Jag tycker att det är proffsigt att kunna namne en backup när man ska genomföra ett uppdrag. När jag exempelvis har stora gig som mässor och konferenser så brukar jag ha för vana att nämna detta för 1-2 personer som ska kunna rycka in om jag till exempel skulle bli sjuk. Detta är något som gör kunden tryggare särskilt när de anlitar ett mindre företag eller solokonsulter, som jag själv.
Läs också: Konsultexperten: Så säljer du dig själv – och andra
Viktigt med referenser och ambassadörer
Alla är beroende av bra referenser och egna ambassadörer som pratar om ditt goda arbete. Därför är det viktigt att hålla kontakten med tidigare uppdragsgivare samt be om skriftliga omdömen i form av referenser av brev som inleds med ”To whom it may concern”… som speglar uppdragets innehåll, dina prestationer samt om och på vilket sätt du uppnått projektmålen, och som avslutas med rekommendationer och kundens egna superlativ om dig. Detta glöms ofta bort, men är guld värt att visa upp för potentiella uppdragsgivare som blir trygga i att anlita just dig för ett liknande uppdrag. En ambassadör på papper helt enkelt. Tipset är att be om detta i slutet av ett uppdrag. Motivationen hos kunden minskar ju längre tiden går plus att du har nytta av det direkt i din egen marknadsföring när du söker nästa utmanande uppdrag.
Ok, vi är överens om att referenser är viktiga för alla konsulter, men personliga rekommendationer från olika ambassadörer kan vara kritiska för mindre konsultbolag och särskilt för solokonsulter och gig:are som är mer sårbara. De väljer gärna längre uppdrag och ofta svårare att planera sin beläggning eftersom de jobbar minst 100 procent eller mer hos kund. Därför är det viktigt att alltid nätverka och fortsätta bygga nya relationer samt utveckla befintliga. Det där långa uppdraget kanske tar slut i förtid och då är det ofint att höra av sig när man själv plötsligt har behov, som inte hållit kontakten tidigare. Var mindre självisk och mer proaktiv både för din egen och andras affärsnytta. När du träffar andra kan du fråga vad de behöver eller vad du kan hjälpa till med? Det är en fin start på ett möte eller ny relation.
Fundera över vilka som är dina sälj- och relationsbyggande kanaler? Vilka är dina ambassadörer? Hur kan du få flera som pratar varmt om dig? Vilka ambassadörer skulle du vilja ha? Ett sätt att få ambassadörer är att ta första steget och börja vara ambassadör åt andra. På engelska säger man ofta pay it forward. Om du får en förfrågan om ett uppdrag, men är fullbokad så spela fram din bästa konkurrent så ska du se att tjänsten återgäldas av denna eller någon annan i framtiden. På så vis är du med och skapar en kultur som är inkluderande istället för konkurrerande. Det är som att bygga en samarbetskultur mellan personliga varumärken, som blir starkare tillsammans. Om fler tänker så här kommer vi garanterat någon att tipsa om just dig framöver.Läs också: Konsultexperten: Så blir du en bättre relationsskapare
Sammanfattning: Nätverkstips för likasinnade ambassadörer
- Träffa likasinnade konsulter inom samma eller liknade discipliner som din egen
- Identifiera bra stand-ins och berätta för din omvärld vilka dessa är
- Vem kan du vara ambassadör för? Vem kan bli din ambassadör?
- Tänk att samarbete alltid blir roligare tillsammans – inled med ”vad kan jag göra för dig”?
- Nätverka varje dag – skapa en rutin för att alltid vara öppen för nya relationer
- Stå aldrig still – det är viktigt vara nyfiken och i ständig utveckling
Befattning: Vd, strategikonsult
Företag: Konsultboken
Linkedin: Marianne Olsson
Twitter: @marianne_marre
E-post: marianne.olsson@konsultboken.se
Hemsida: www.konsultboken.se
Expertområden: Konsultbranschen, konsultrollen, gig-ekonomin, försäljning, marknadsföring, digitalisering.
Bakgrund: Konsultexpert. Har lång erfarenhet från arbete med kommunikation och projekt inom fastighet-, telekom- och it-branschen. Lång erfarenhet som konsult, föreläsare, moderator och rådgivare till såväl privat som offentlig verksamhet. Författare till “Konsultboken” och “Framgångsrik konsult”.