Chromebooks framfart i skolan har fått Microsoft att agera. Enligt svenska Google hade man en marknadsandel på 38 procent under 2016 på den svenska marknaden för klientenheter till skolor.
Vi har tidigare skrivit om att Microsofts ställning i skolan varit hotad, och med lanseringen av nya skolanpassade Windows 10 S lägger Microsoft i ytterligare en växel i kampen om utbildningsmarknaden.
Men vid lanseringen var det också tydligt att Microsoft följer sin tidigare strategi som pc-leverantör. Själva vill man mest tillverka dyra datorer, medan man låter sina pc-partner, eller pc-konkurrenter, beroende på vad man vill kalla dem, ta hand om byket, det vill säga de billiga varianterna.
Att man vill nå skolorna i högre grad är tydligt. Men till målgruppen skolor, med ofta pressade budgetar, kan man nog glömma att Surface Laptop, med en prislapp från 11 500 kronor och uppåt, blir någon storsäljare. Och därför har man alltså förlitat sig på att de andra tillverkarna ska ta fram Windows 10 S-anpassade bärbara datorer med en prislapp från 189 dollar och uppåt. Exakt vem som ska köpa Surface Laptop återstår att se.
Microsofts nya skolstrategi får ett blandat men positivt mottagande hos de pc-leverantörer vi har pratat med. På HP är man positiva till att det kommer nyheter, men konstaterar också att det lär dröja ett tag innan man får ett svenskt skolgenomslag.
Läs också: Kan Microsoft vinna skolorna från Google och Apple? Här är Windows 10 S och Surface Laptop
– Min tolkning är att det inte blir klart till den här säsongen i Sverige. Skolupphandlingarna inför hösten pågår just nu. Sedan är det upp till bevis att den är lika lätt att hantera som Chromebook, och ur ett erbjudandeperspektiv se till att de har tillgång till samma appar som i skolorna, säger Stefan Bergdahl, Sverige-vd på HP Inc.
– Totalt sett är det bra för skolorna att få ett alternativ till, men det behöver nog vara minst lika bra eller bättre än Chromebook eftersom det är så många som har valt att gå över till det.
Vad säger ni om att Microsoft återigen väljer att bara vara pc-leverantör i de dyrare segmenten?
– Vi har redan produkter som funkar med Windows 10 S, och ja, de är lite billigare än det Microsoft ska sälja. Vi kan leverera olika varianter och vi kommer att diskutera med skolorna vad som passar dem bäst, och vad som är det bästa alternativet. Tittar man på budgeten för skolorna är man nog ute efter en mer kostnadseffektiv lösning.
Och det är liknande tongångar kring Microsofts nya skolstrategi hos HP Incs pc-granne i Solna, Dell EMC.
– Vår strategi är alltid att ha produkter i alla prisspann och för alla kunder. Vi kommer att ha Windows 10 S för utbildningsmarknaden också. Jag vill inte uttala mig om Microsofts strategi, men vi vet att det finns en balans mellan pris och prestanda på utbildningsmarknaden. Det är jättespännande att det kommer nya tjänster och produkter, och sedan får vi se hur marknaden tar emot det, säger Mats Jentzen, nordisk chef för Client Solutions på Dell EMC.
Så ni har inget emot att ni får ta hand om de billiga prylarna medan Microsoft mest verkar intresserat av att hålla sig till de dyra produkterna?
– Jag ser det inte som att vi gör det åt dem. Vi har liknande produkter redan och vill så klart inte begränsa oss. Jag skulle säga att det aldrig har varit roligare att vara kund än vad det är idag. Det finns många spännande användningar för pc och många nya sätt att jobba, svarar Mats Jentzen.
Och från Microsofts håll är man så klart laddade till tänderna för sin nya skolstrategi. Klas Hammar, affärsområdeschef för Windows & Devices i Sverige, svarar så här på hur stort han tror att intresset är hos de andra pc-tillverkarna att addera ytterligare en billig pc-dator när de redan har exempelvis Chromebook i sortimentet.
– Vi tror att intresset för en Windows-pc med konkurrenskraftigt pris för skolan har ett stort intresse. Windows har fortsatt en särställning på marknaden som det absolut mest populära operativsystemet, och vi är övertygade om att många skolor som idag köper in Chromebook på grund av pris gärna skulle köpa in en pc med Windows istället, säger han.
Kommer alla de stora pc-leverantörerna vara med på tåget?
– Våra partner som Acer, Asus, Dell, Fujitsu, HP, Samsung och Toshiba erbjuder redan idag flera Windows 10-enheter för skolor. Inom de närmsta månaderna kommer dessa partner även att erbjuda en rad Windows 10 S-datorer.
Och som tidigare tonar Microsoft gärna ner konkurrensdelen av sin nya pc-strategi. Istället framhåller man gärna den vanliga bilden av att Surfacefamiljen främst ska inspirera bolagets pc-partner till stordåd.
Läs också: Orosmoln för Microsoft: Surface säljer för dåligt
– Rollen för Surface på pc-marknaden har alltid handlat om att driva innovation och inspirera våra oem-partners att skapa unika upplevelser, säger Sebastian Gode, produktmarknadschef för Surface.
Och när det gäller den egna nya datorn, Surface Laptop, och svaret på frågan vem som ska köpa den om inte skolor gör det, resonerar den nya pc-tillverkaren så här:
– Surface Laptop är till för dig som vill ha en perfekt balanserad, vacker bärbar dator som passar din egna personliga stil utan att göra avkall på prestanda. Vi ser det som ett bra alternativ för studenter på universitet och högskola, men tror att många kommer gilla den här enheten, säger Sebastian Gode.
Vad säger då svenska Google om den ökade konkurrensen på utbildningsmarknaden? Bolaget har så klart uppfattat att Microsoft tar nya tag i kampen om skolan. Men några uttömmande svar om Microsofts nya strategi blir det dock inte, utan Farshad Shadloo, nordisk kommunikationschef för Google, svarar via mejl:
– Chromebooks är mycket uppskattade i svenska skolor och den ledande enheten i Sverige. Att fler aktörer väljer att komma in på marknaden är ett kvitto på vårt angreppssätt, säger han.