Storbankerna har fått allt hårdare konkurrens från nya betalningsaktörer, och den svenska marknaden för betaltjänster vimlar av spännande bolag.

Idag meddelar Swedbank att man köper betalbolaget Payex, som är en koncern som utgörs av ett flertal bolag i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolaget har betallösningar för internet-, mobil- och fysisk handel samt administrativa tjänster inom fakturering, reskontrahantering och inkasso. Payex har dessutom ett antal finansiella tjänster som factoring, delbetalning och lån.

Läs också: Inom tre år sköter de flesta banker kundkontakten via AI

Swedbank konstaterar att förvärvet innebär att man går in i en ny marknad där man vill ”möta kundernas behov av heltäckande digitala lösningar på betallösningsmarknaden”. Och man konstaterar också att förvärvet skapar goda förutsättningar för att utveckla nya betaltjänster till handeln och dess kunder.

– Payex är ett unikt bolag och vi är glada över att få göra det här förvärvet. Det finns stor kompetens och kunnande i bolaget, och vi vill nu fortsätta driva den positiva utvecklingen i bolaget framåt tillsammans, säger Swedbanks vd och koncernchef Birgitte Bonnesen i ett pressmeddelande.

Payex, som grundades på 1970-talet, kommer att drivas vidare som ett helägt dotterbolag till Swedbank, med huvudkontor i Visby.

Läs också: Bankerna tar täten i AI-racet – nu möts kunderna allt oftare av bottar

– I samarbete med Swedbank ser vi fram emot att snabbt öka kundvärdet gentemot båda parters handlare och kunder. Swedbank investerar vidare i det Payex som Max Hansson har byggt under 45 år, säger vd och koncernchef Raymond Klavestad.

Payex rörelseintäkter under 2016 landade på 541 miljoner kronor, med ett resultat före skatt på 78 miljoner. Hur mycket Swedbank betalar framgår inte, men banken uppger att köpet finansieras med egna medel och är villkorat av sedvanlig myndighetsprövning, däribland Finansinspektionen och Konkurrensverket.