En sten är en sten och ska kallas sten. Lite så tänkte kanske Google när de knåpade ihop sitt nya företagspaket. För det är precis vad det kallas. Företagspaketet lanserades under tisdagen och innehåller webbläsaren Chrome, mallar för administration och tillägg för att kunna hantera gamla webbsidor och appar, skriver IDG News.

Paketet är på många sätt ett naturligt steg, eftersom alla delar finns tillgängliga var och en för sig. Inte heller går det att bortse från att de bygger vidare på den grund som webbläsarens Chrome dominans på marknaden innebär för bolaget i dag.

Läs också: Google Chrome: 7 smarta tips för den populära webbläsaren

För företagskunderna betyder detta allting samlas in en och samma nedladdning, vilket gör det enklare inte minst för it-avdelningarna, skriver Matt Blumberg i ett blogginlägg. Han är ansvarig för företagets företags- och utbildningsteam. Och tanken är att konkurrera med Microsoft och de så viktiga företagskunderna.

Men alla är inte lika övertygade om paketets förträfflighet. Även om även den skaran ser fördelarna.

– Google gör så med jämna mellanrum, skapar uppmärksamhet kring Chrome i företaget. Det ser ut som de försöker göra webbläsaren till en bättre medborgare i företaget, säger Gary Schare, tidigare jobbat projekthantering Microsoft med fokus på Internet Explorer.

I dag är han dock vad för Browsium, ett företag som tillverkar administrationsverktyg för just webbläsare. Han tycker att initiativet är bra, särskilt mallarna för gruppolicys. Traditionellt sätt har det varit ett område som Microsoft varit stark inom. Därför är alla hjälp Chrome kan få från Google välkommen säger han.

Tillägget för gamla webbsidor, Legacy browser support, har funnits i Chrome web store under en längre tid. När det väl installerats kommer länkar som leder till sidor som till exempel kräver Java, ja då öppnas den automatisk i IE11. Detta för att Chrome inte har stöd för Java, eller ActiveX för att nämna ett annat exempel. När användaren är färdig byter tillägget tillbaka till Chrome igen.

Microsoft har en liknande tjänst säger Gary Schare, Catalys som han menar har mer att erbjuda då den ger användaren mer kontroll och bara dyker upp i specifika situationer.

Men Chrome är en långt mycket mer populär webbläsare än Microsoft Edge och Internet Explorer. Det går inte att komma ifrån. Den sopar banan med de flesta andra som finns tillgängliga på marknaden. Enligt en rapport från analysföretaget Net Application uppgick andelarna i april till 59 procent.

Läs också: Google ger AR och VR högsta status

Ska man tro Gary Schare är Internet Explorer fortfarande kungen på företagssidan. Även om Chrome växer så det knakar även inom det segmentet. Anledningen att det ändå ser ut som det gör menar han beror på det stora antalet webbapplikationer och intranät som bygger på gamla, nu inte längre fungerande versioner av IE. Det funkar för att nya IE11 är kompatible bakåt, det är inte Firefox och Chrome i samma utsträckning.Alla delar inte hans bild av att IE är herren på täppan. Analytiker på analysföretaget Gartner säger tvärt om att Google Chrome är standard även i företagsvärlden. Visst används Microsofts webbläsare fortfarande och den finns kvar, men mest för att den måste säger Michel Silver. Gartner sa redan 2015 att Google troligen skulle gå om Microsoft.

När Microsoft lanserade sin nya nya webbläsare Edge var det för att kunna erbjuda en produkt som kunde hantera både gamla och nya sajter samtidigt. Men eftersom Edge körs med Windows 10 och det varit en trög start för operativsystemet på företagssidan, ja så har Google Chrome fått en rejäl chans att växa till sig.