För tredje dagen i rad plågas brittiska flygbolaget British Airways av problem med deras globala it-system. Det har inte bara gjort att människor står utan sitt bagage, utan resulterat i inställda avgångar och mer eller mindre att de tvingades ställa in hela verksamheten under en dag, skriver nyhetsbyrå Reuters.

Något som kan komma att stå bolaget dyrt. Att stänga ner allting i 24 timmar betyder, enligt Stephen Furlong från analysföretaget Davy, ungefär 335 miljoner i minskad omsättning samt 44,7 miljoner i förlorad vinst. Lägg där till den summa som bolaget måste betala i kompensation till resenärer som inte kommer hem i tid.

Läs också: SAS digitaliserar för att gå från flygbolag till livsstilsföretag

Det var i lördags som problemen började. Samtliga av bolagets avgångar från de två Londonflygplatserna Heathrow och Gatwick ställdes in efter att ett strömavbrott slagit ut it-systemet. Dock var inte haveriet begränsat till verksamheten i London utan hela det globala systemet påverkades. Efterdyningarna höll i sig även in på måndagen och har utvecklats till en pr-katastrof.

British Airways är under hård prispress från budgetbolag som Ryanair och Easyjet. Från fackligt håll har bolaget fått kritik för att de sagt upp it-personal och flyttat ut den delen av verksamheten till Indien. Något som kritikerna menar påverkat it-systemet negativt. Facket säger också att en händelse som helgens haveri hade kunnat undvikas om verksamheten fått vara kvar i Storbritannien.

Läs också: Londonflygplats byter till digital flygledning – med svensk teknik

Bolaget vänder sig emot kritiken och säger att de har ett flertal leverantörer som bygger upp deras it-tjänster.

– Vi skulle aldrig kompromissa med integriteten eller säkerheten i våra it-system, säger bolaget i ett uttalande.

Just nu pågår arbetet med att para ihop resenärer med sitt förlorade bagage. De varnar dock för att det arbetet kan ta sin tid.