Imorgon drar Atea igång den tionde upplagan av sin jättekonferens Atea Bootcamp i halländska Tylösand. Temat i år är Digitala ekosystem, där man vill lyfta fram det som blir allt hetare på de flesta håll i branschen – samarbete och byggande av nya allianser där man kan olika parter dra nytta av varandra.

– Vi har sagt i så många år att it-chefen behöver kliva fram och ta ansvar för organisationens digitalisering. När alla verksamheter förändras i grunden tack vare it är det oerhört viktigt att it-organisationen tar sitt ansvar. Men även om it har en aktiv del måste vi också skapa nya allianser, nya ekosystem och nya samarbeten, säger Ateas marknadsdirektör och Bootcampgeneral Magnus Sallbring.

Själv slår han också gärna ett slag för det nya stora samarbete som Atea är på väg att dra igång och som kommer att presenteras under Bootcamp.

– En nyhet som vi kommer att lansera är Atea Sustainability Focus. Det är ett projekt där vi åtar oss att knyta ihop kunderna med it-branschen kring frågor om hållbarhet, säger han.

Själv har han nyligen varit på plats i Washington och pratat om de frågorna inför flera av världens elektronikjättar, som samlats hos medlemsorganisationen EICC:s paraply, där de flesta stora elektronikjättar är med, som exempelvis HP, Apple och Dell. Och Magnus Sallbring betonar att Norden har mycket att bidra med i de här frågorna.

– Det EICC och leverantörerna saknar är att få input från kunderna på ett relevant sätt. Vi ansåg att det vore lämpligt att de får höra det av den del av jorden som kommit längst i arbetet med hållbarhet. Vi har tagit på oss att sammanställa hållbarhetssynpunkter från kunderna. Norden är ledande i det här arbetet och då kan it-branschen få en fingervisning om vart det är på väg, säger han och konstaterar att en aktör som Atea kan göra stor skillnad.

– Vi har 30 miljarder i ryggen och är den näst största it-köparen i Europa. Om vi samlar ihop den kraften tror jag att vi kan hjälpa till väldigt mycket. Vi samlar hållbarhetschefer och it-chefer från Nordens största företag. Sedan får de skriva rapporter som vi sedan överlämnar till branschen. Vi vill att det ska vara de som står för det så att det inte blir för Atea-präglat.

Magnus Sallbring
Atea Bootcamp-generalen Magnus Sallbring.

Under de tio år som Atea arrangerat sitt stora it-chefsevent har det blivit en allt viktigare mötesplats för besökarna, och som vanligt tog det inte lång tid innan det var lapp på luckan. Totalt handlar det om 720 besökare. Av dessa är cirka 500 it-beslutsfattare och 220 från leverantörer och andra delar av branschen.

– I år när vi släppte biljetterna tog de slut på en timme och tio minuter. Ifjol tog det två timmar och det tyckte vi var skithäftigt då. Det är hotellrummen som sätter taket, säger Magnus Sallbring.

Ni har inte funderat på att byta ställe till något ännu större?

– Jag vill inte det. Dels gillar jag traditioner, och det behöver inte vara för alla. Vi vill att de som är på plats verkligen vill vara här. Då vet vi att det är människor som är aktiva och intresserade.

Bland årets talare märks Carolina Klüft, hjärnforskaren Katarina Gospic, Nigel Page från HPE och debattören Alice Teodorescu. Dessutom blir det sedvanliga framträdanden från några av Ateas strategiska partner. Där består årets lineup av Dell EMC:s vd Stefan Alariksson, Microsofts vd Joacim Damgard, Ciscos vd Per Samuelsson och VMwares teknikchef i Europa/Mellanöstern/Afrika, Joe Baguley.

Är det några seminarier eller ämnen som är extra heta?

– IoT är stekhett, och det som det pratas mycket om är inomhuspositionering. Jag har varit här i tio år och det första som hände var att jag gick vilse. Vi har gjort en app så man alltid kommer att veta var man är någonstans. Vi lekte lite med tanken på att sätta en nod på gästerna också, men det kändes lite etiskt tveksamt.

Hur ser fördelningen ut bland de besökande kunderna, är det mest offentlig sektor eller företag?

– Jag skulle säga att det är ungefär 60–40, med 60 procent från offentlig sektor och 40 procent privata kunder. Det speglar rätt så väl hur vår försäljning ser ut.

Blir det några specialgrejer för att fira tioårsdagen?

– Jag vill ju inte röja några överraskningar. Vi har alltid hållit dem hemliga. Tioårsjubileum är så klart tioårsjubileum, men samtidigt vill vi inte ta i så vi spricker, utan vi vet att vi har ett koncept som kunderna tycker mycket om. Sedan kan vi säkert bjuda på en eller annan överraskning också.