Den svenska startupscenen får ofta mycket beröm. Det brukar heta att det bubblar bland bolagen där ute och det är innovativt och att vår marknad ligger långt fram och har alltid koll på de senaste trenderna. Och det stämmer så klart på många håll, inte minst inom spel-, betting- och fintechvärlden finns det gott om exempel på lyckade svenska bolag.

Ett av de hetaste områdena just nu för it-jättarna är AI, och bara under första kvartalet har det köpts 34 bolag i den sfären. I den typen av globala trender brukar Sverige ofta hävda sig på ett tydligt sätt, men när det gäller AI verkar vi ha hamnat lite på efterkälken. Givetvis finns det AI-bolag även i Sverige, men oftast är det mindre bolag, och även om flera av dem har lockat till sig en del riskkapital är det än så länge inget av dem som har gjort några stora avtryck.

– Vi har en del AI-bolag som har gått vårt program, säger Marcus Liu, startupansvarig på Tillväxtverket och exemplifierar med Umeåbolaget Thingmap.

Han håller dock med om att det är ganska glest mellan svenska AI-bolag och hänvisar till Startup Heatmap, där man lyfter fram cirka 800 bolag med grundare från Europa.

Läs också: Sverige halkar efter i AI-världen: "behövs fler galna projekt"

– En sak som nämns där är att man gärna flyttar bolag, och en av de viktigaste anledningarna då är att man behöver tillgång till talangpool. Och tittar man inom just deeptech eller AI så ser man att de är mer benägna att flytta och vara knutna till talangpoolen, säger han.

Det är alltså en förklaring, att en för liten svensk talangpool sätter stopp för en svensk potentiell AI-våg. På frågan var på den europeiska kartan AI är hetast svarar Marcus Liu:

– Vi har haft många bolag som har varit nere i Tyskland. Dä finns det många olika företagsinkubatorer. Det finns en hel del tyska AI-bolag som de stora industribolagen själva föder.

Hos det Göteborgsbaserade konsultbolaget Berge har man däremot valt att hoppa på AI-tåget så gott det går. Av bolagets totalt 150 anställda är det runt tio som jobbar med AI idag. Och vd Carl Berge bekräftar bilden av att situationen i Sverige borde vara bättre än vad den är.

Carl Berge
Carl Berge.

– Det finns alldeles för få projekt i Sverige just nu. Vi har sett det lite som vårt livsmål att få igång 100 personer i Sverige inom AI, säger han.

Bland deras egna projekt finns exempelvis Volvobolaget Zenuity, och att intresset finns ute hos de stora bolagen råder det ingen tvekan om. Vad som sedan händer konkret är en annan sak.

Läs också: AlphaGo krossade världsettan i Go – nu lägger Googles AI ner tävlandet

– När vi är ute och träffar storbolagen får vi träff överallt just nu. Tyvärr måste vi vara lite försiktiga med att ta på oss för mycket.

Berges ambition är som sagt att rekrytera fler AI-experter, men det är inte alltid det lättaste.

– Vi letar på universiteten och anställer så många vi kan. Vi jobbar mycket med att träna upp personalen också. Av världens AI-experter samlas de flesta hos de stora bolagen. De har även köpt upp så mycket de kan, säger Carl Berge.

Trots att det pratas mycket om det och att det finns ett stort intresse är det som sagt ont om stora svenska AI-projekt. Det är så klart svårt att hitta en enskild orsak till varför det är så.

– Det är en fråga jag också ställt mig. Ett svar är att vi är så duktiga på att ta tag i det befintliga när budgeten är redan satt. Och AI ramlar inte alltid in där, utan hamnar snarare på flumprojekt, och flumprojekt beviljas inte alltid budget. Dessutom saknas chefer som kan området. Många styrelser tar sig an digitaliseringsarbetet mer än vad de angriper AI. Men när AI kommer på riktigt så kommer digitaliseringen kännas som en ljuv sommarbris medan AI är en tsunami. Det är många bolag har inte förstått att det här gäller deras framtid, säger Carl Berge, som vill se fler som vågar mer.

Läs också: Nu ska Försvaret storsatsa på AI

– Man måste våga lägga budget på lite galna projekt. Om man inte vågar satsa på tekniken när den är i en tidig fas blir det svårt att hänga med sedan när det växer. Därför är det viktigt att lägga mer resurser på att hitta de galna projekten som påverkar hela branschen.