I sommar ger sig en ny pc-leverantör in i kampen om de svenska kunderna. Och det är ingen liten leverantör vilken som helst. För även om det börjar i blygsam skala kan man anta att kinesiska Huawei har stora planer för pc-marknaden.

När bolaget lanserade sina telefoner började man också i blygsam skala, och till en början var det trögt att slå sig in på den svenska marknaden.

Men under det senaste året har man växlat upp, dundrat på rejält med massiva reklamkampanjer och ambitionen lär knappast avta. Och tittar man globalt är bolaget idag en ganska tydlig trea på mobilmarknaden efter Apple och Samsung.

Läs också: Macbook får kinesisk konkurrens – här är Huawei Matebook X

Huaweis svenska pc-strid inleds med två olika varianter av datorn som döpts till Matebook, med säljstart i juli.

– Vi börjar med matebooken. Det är en marknad som är tuff som alla andra. Det handlar om att se att vi hittar rätt med våra produkter och se om vi kan ta en plats. Då väljer vi ut ett par produkter istället för att komma hit med alla, säger Huaweis svenska marknadschef Peter Lundkvist.

Bolagets nya pc-bukett presenterades i Berlin härom veckan, och det är tydligt att man inledningsvis riktar sig mot konsumentledet. Om det blir satsning på företagssidan också är för tidigt att kommentera, enligt Peter Lundkvist.

– Det är klart att det är skarpt läge nu. Men hur det ser ut framöver kan jag inte kommentera i nuläget. Alla produkter tas inte in i Sverige nu. Det är så här vi börjar i alla fall, säger han.

Elgiganten kommer att tjäna som ett första skyltfönster för de svenska kunderna. Och kedjans försäljningschef för Data, Mark Hammarberg, är glad över att få in en ny leverantör i sortimentet. Men det är samtidigt en leverantör man redan jobbar med, med telefonerna.

– Jag tror att de vill bredda sin portfölj med surfplattor och bärbara datorer för att kunna möta fler kunder i flera segment. De flesta stora leverantörer bygger ekosystem på det sättet. Det här är helt klart intressant. Det är en väldigt stor leverantör worldwide, säger han.

Läs också: Samsung störst på smartphones – men Oppo hoppar opp mot topp

Han säger att han inte har hunnit sätta sig in i de nya produkterna än, men konstaterar att de Macbook-liknande datorerna följer en tydlig trend, och att det handlar om en stor leverantör.

– Det händer ganska mycket generellt sett. Folk är mer intresserade av design och uttrycksform idag. Användaraspekten blir bara större och större. Med telefonerna så syns de ju överallt, så det kan nog bli intressant på marknaden.