En pc-marknad som länge har brottats med sjunkande försäljningssiffror har fått taiwanesiska Acer att tänka om. Bolaget som tidigare hade en aggressiv prisapproach för att knapra marknadsandelar har i dag helt och hållet bytt strategi. Det säger koncernchefen Jason Chen som i veckan har varit på besök i Sverige.

– Jag kom till bolaget för tre och ett halvt år sedan och då var jag den fjärde vd:n på tre månader. Jag har hela tiden vetat att möjligheten finns där. Numera har vi bytt fokus från att stirra oss blinda på marknadsandelar till att fokusera på lönsamhet. Föra året hade vi en bruttomarginal på 10 procent, och det är det högsta vi har haft på tio år. Om man bara fokuserar på att vara ett lönsamt bolag så visar det sig i marknadsandelarna också till slut, säger han.

Och att det varit tufft under många år är knappast något han hymlar med.

– Man pratar om att det finns många utmaningar på pc-marknaden. Ett annat sätt man kan säga det på är att den fortsätter att minska. Jag måste säga att det inte känns bra. Det finns inget engagemang och ingen passion i pc-branschen längre. Vi måste få in det och se till att pc:n blir spännande igen, säger han.

Den utmaningen har han och Acer knappast varit ensamma om att behöva ta tag i, och frågar man Jason Chen har han sitt recept och sin metodik klar.

– Det finns tre användarmodeller för pc idag: sociala medier, produktivitet och gaming. Vi tror att sociala medier sköts med en smartphone. För produktiviteten handlar det ofta om att man vill ha bättre design på sin pc, kraftfullare datorer eller fler färgval eller annat. Gaming är den del som växer och den växer snabbt. Det är där vi satsar och det är där vi ska se till att energin finns, säger Acerbossen.

Jason Chen anslöt till pc-tillverkaren från komponenttillverkaren TSMC och har följaktligen såväl åsikter som idéer när det gäller de bitarna.

– Jag kommer själv från komponentindustrin. Alla använder samma chipp och samma komponenter i dag och sedan kallar man sig annorlunda. Vi fokuserar mycket på forskning och utveckling för att hela tiden ta fram nya saker som gör pc:n bättre. Vi vill se stor passion och energi. Det är det vi behöver, inte pris, pris, pris.

Från forskningsdelen lyfter han fram en mängd olika komponenter, inte minst kylsystem, och berättar om att Acer tagit fram Aero Blade 3D Fan, en fläkt som inte ”nödvändigtvis behöver vara av plast” och som går åt andra hållet, ett av bolagets senaste patent. Och även om man numera utgår från gamingvärlden är det inte bara de spelglada som vill ha snabbare och bättre datorer.

– 20 procent av kunderna som köper gaming pc spelar aldrig spel. Varför köper de ändå den typen av pc? För att de vill ha bra prestanda som de inte får i en annan notebook.

I valet av strategi är det tydligt att Jason Chen har jobbat med att förflytta bolaget. Hans mål är att Acer ska vara det bolag andra tittar på och inte tvärtom.

– Man kan fokusera på att vara först på marknaden eller tvåa på marknaden eller försöka kapa kostnader. Vår strategi i dag är att hela tiden sträva efter att vara först på marknaden. Vi vill leda utvecklingen och att de andra ska följa oss. Det är den stora skillnaden, säger han och lyfter fram bolagets två stora skyltfönster i form av två stora årliga event där man lanserar nyheter.

Det ena eventet hålls i New York under april inför skolstarten och den andra på hösten i Berlin inför de stundande helgernas handel. Båda anpassade efter de två viktigaste köpperioderna för en pc-tillverkare.

Och inte utan stolthet lyfter han tittarsiffror från det senaste eventet i New York, och konstaterar att medan Apple hade 1,8 miljoner som följde deras senaste event så hade Acer 2,6 miljoner.

Läs också: Hård kamp om pc-tronen: så ska Lenovo ta tillbaka kronan från HP

– Numera mäter vi oss mot Apple och det visar att vi har rätt typ av event. Vi vill att det ska vara ett event som man verkligen känner att man måste gå på.

Hur är er strategi på telefonmarknaden, hur mycket fokuserar ni på er smartphonedivision?
– Vi har dem, men vi har inte fokus på volym utan snarare fokus på att vi ska lansera produkter med unika egenskaper, säger han och plockar fram den senaste varianten som är en 360-graderskamera, som knappast är en telefon men som går att använda som det tack vare 4g-uppkopplingen.

Och plattor?
– Det är en marknad som minskar. Vi har bara fokus på 10 tum och high end-segmentet. Det är en lönsam verksamhet för oss. Vi måste hela tiden vara lönsamma om vi ska finnas kvar. Orsaken till att vi är här är för att skapa värde för våra aktieägare. Det är inte hållbart att förlora pengar.

Att han just nu är i Sverige har flera orsaker. Dels för att träffa de lokala nordiska Acergängen. Men den främsta anledningen går också att koppla till den nya satsningen på gamingsegmentet. På Sverigebesökets agenda står nämligen möten med två svenska bolag som båda har ingått partnersamarbeten med Acer.

– Det första är Starbreeze, och Star VR, ett joint venture där vi har 50 procent vardera, och som inleddes förra året. Teknik- och spelindustrin i Sverige är viktig och växer och det här är kritiskt för vår succé framöver, och än så länge ser vi att vi har ömsesidig vinning av samarbetet, konstaterar Jason Chen och lyfter även fram Imax som en del av samarbetet kring headsetet Star VR.

Läs också: Kommer pc-tillverkarna lyckas med sina skrytdatorer? Branschen pratar hellre Chromebooks.

– När vi ska fokusera på den växande delen av pc-marknaden behöver vi samarbeta med intressanta företag. Vi ser att filmindustrin och spelindustrin växer ihop och att det finns fantastiska möjligheter i VR. Vi vet att content is king och vi behöver mer content.

Det andra svenska samarbetet är med ögonstyrningsföretaget Tobii, med vilket man nu börjar hitta nya möjligheter i spelvärlden.

– De har varit i vårdsektorn i många år. Vi är de första som tar det till spelindustrin. Deras teknik kan användas på flera olika sätt. Ett sätt är att skärmljuset regleras beroende på var på skärmen man tittar. Men den del som jag tycker är roligast och som jag tror många kommer gilla är att man i spelen kommer att kunna sikta och skjuta med hjälp av ögonen, säger Jason Chen.