Hon tar över på Dialect

Dialectkoncernen byter vd. John Rydberg valt att lämna telekomåterförsäljarkedjan och ersätts av Bodil Prising. Hon kommer närmast från rollen som affärs- och marknadsdirektör. Hon började på Dialect 2016 och har innan det drivit Telias butikskedja, jobbat med operatören Halebop och i ett antal affärsledningar inom både konsument- och företagsaffären.

– Styrelsen och hela Dialectkoncernen vill tacka John Rydberg för hans hängivna arbete och det som har uträttats i Dialect. Vi är samtidigt förväntansfulla över att Bodil Prising tar Dialect in i nästa fas, kommenterar styrelseordförande Florian Chock vd-bytet.

Läs också: "Bråttom höja it-säkerheten inför nya dataskyddslagen GDPR"

– För mig är kundfokus och kundens upplevelse centralt, liksom det dagliga kvalitetsarbetet. Dialect har en fantastisk marknadsposition och ett attraktivt, brett erbjudande för svenska små- och medelstora företag. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta med teamet hos Dialect, våra partners och franchisetagare för att utveckla företaget, säger Bodil Prising.

Sapwise spelar in ny vd

Konsultbolaget Sapwise har tagit en ny vd med erfarenhet från det område som SAP fokuserar mest på, molntjänster, minnesbaserad teknik och saas. Peter Bertilsson, som tar över vd-rollen, kommer från spelvärlden där nästan all teknik bygger på ett tjänsteerbjudande och alla nya plattformar bygger på molntjänster. Han har varit vd för Boss Media, Bwin Games och Ongame där just bygget av produkt och en affärsmodell som bygger på tjänster var avgörande.

Peter Bertilsson
Peter Bertilsson.

– När jag fick höra om satsningen med ett nytt SAP-inriktat bolag var jag tveksam men efter att fått ta del av allt det nya SAP nu erbjuder kändes det lätt att säga ja. The new brave world SAP erbjuder är väldigt spännande. Det finns ett tydligt break mellan det gamla sättet att leverera SAP-produkter och det nya där mina erfarenheter är mycket relevanta. Dessutom är kopplingen till Findwise väldigt intressant, säger han.

– Satsningen på Sapwise utgör en vidareutveckling av Findwise erbjudande mot en specifik värld – SAP. Vi tror att timingen är helt rätt och vi är mycket glada att vi har anställt Peter som ansvarig för bolaget. Peters tidigare erfarenheter är mycket värdefulla för oss, säger Bengt Rodung, grundare av Findwise.

Hon ska ge Netonnet momentum

Ulrika Sohtell är ny marknadschef på Netonnet. Hon kommer närmast från Momentum Reklambyrå, där hon var kundansvarig för bland annat SCA. Hon har även hunnit med ett stort uppdrag för Volvo, genom sin roll som kundansvarig på den globala mediebyrån Mindshare samt varit marknadsansvarig på Göteborgsoperan. Hon började på Netonnet den 22 maj.

ulrika sohtell
Ulrika Sohtell.

– Jag har en brinnande passion för affärsutveckling och strategisk varumärkesförädling samt triggas av att ta mig an unika möjligheter. Jag lockas till det oprövade, det lite utmanande och räds inte att ta det där extra steget. När jag nu fått möjligheten att jobba på Netonnet så ser jag många otroliga möjligheter framåt samt en glädje i att kunna förena min passion med ett av Sveriges mest älskade och uppskattade varumärken, säger hon.

– Netonnet har precis avslutat en omfattande transformeringsresa där Siba omvandlats till Netonnet. En resa som innebar en expansion av 18 nya lagershoppar på mindre än sex månader. Ulrika har många fina egenskaper och hennes gedigna bakgrund och omfattande kompetens lämpar sig perfekt för den resan Netonnet nu har framför sig, säger Netonnets vd Susanne Ehnbåge.

Han tar GP Bullhound till Asien

Teknikinvesteringsbanken GP Bullhound ska öppna kontor i Hong Kong för att stärka sin närvaro i Asien och hitta möjligheter att koppla samman europeiska entreprenörer med asiatiska investerare, en grupp vars intresse för Europa ökar mycket starkt. Per Lindtorp från GP Bullhounds Stockholmskontor kommer att axla rollen som chef för den nya verksamheten i Hong Kong.

– Mot bakgrund av flera framgångsrika transaktioner som nyligen slutförts med asiatiska köpare och det ökande intresset för den europeiska teknologisektorn bland asiatiska investerare, tar vi steget att öppna kontoret i Hong Kong. Detta nya kontor tillsammans med kontoret i San Francisco erbjuder global assistans till europeiska kunder som vill bygga teknikföretag i miljardklassen, säger Hugh Campbell, managing partner i GP Bullhound.

Läs också: Verizon kapar massivt efter Yahoo-affären

GP Bullhound har redan inlett sin asiatiska resa och har genomfört sex transaktioner med asiatiska motparter. Det är det finska programvaruföretaget Rightware som köptes av Pekingbaserade Thundersoft, försäljningen av det brittiska dataspelsföretaget Splash Damage till Hong Kong-baserade Leyou Technologies, den Londonbaserade digitalbyrån The Bio Agency till Tech Mahindra, danska Digital Designit till Wipro samt försäljningen av det danska Libratone till ett Kinasbaserat investerarkonsortium.

Pricerboss prisar USA-marknaden

Svenska Pricers vice vd Donald Charles Jackson, som för närvarande är baserad i Paris, kommer att flytta till Atlanta för att leda bolagets tillväxtsatsning på den amerikanska marknaden. Flytten kommer att ske successivt över de kommande månaderna.

– Vi ser en ökad efterfrågan på processautomatisering och digitala lösningar inom den amerikanska detaljhandeln där Pricer har befäst en ledande position. Genom att allokera den mest seniora medlemmen av bolagets högsta ledning att fokusera på den amerikanska marknaden tillskriver vi denna marknad högsta strategiska prioritetet. Vi vill med detta säkerställa att vi bygger organisationen för framtida tillväxt, säger Bo Kastensson, Pricers arbetande styrelseordförande.

– Vi har ett starkt team på plats i Atlanta som framgångsrikt byggt upp varumärket och partnerskap på marknaden och jag ser fram emot att bygga vidare på det arbetet tillsammans med teamet. Satsningen på den amerikanska marknaden drivs av vår förmåga att tillgodose de behov som finns inom processautomatisering och prisoptimering idag, samtidigt som vårt system ger stöd för den digitala transformationen av detaljhandeln som står för dörren. Med en stark närvaro i USA och på resten av den amerikanska marknaden kommer vi att kunna adressera kundspecifika behov på ett mer effektivt och kundanpassat sätt, säger Charles Jackson.