Rapporten för maj vittnar om att det ser bättre ut än på länge för hemelektronikkedjorna. Den totala försäljningen har ökat med 4 procent under årets första fem månader. Och tittar man bara på månaden maj så var försäljningen 7 procent högre än ifjol. Siffrorna framgår av det snabbindex som Elektronikbranschen tar fram varje månad med hjälp av butikscheferna hos föreningsmedlemmarna Audio Video, Elgiganten, Euronics, Media Markt och Netonnet.

Tittar man på vad det är som ökar går det dock fortfarande trögt för de klassiska it-produkterna. Den alltid lika viktiga kassakossan mobiltelefoner minskar med 6 procent medan bärbara datorer minskar med hela 14 procent. Det tidigare så stora raset för surfplattor har däremot avtagit under maj, en månad där den kategorin ligger still med 0 procents skillnad mot fjolåret.

Läs också: Media Markt ger upp Sverige? Expert på väg ta över butikerna

Det som lyfter kedjorna är framför allt nöjesprylarna. Allra bäst går spelkonsolerna, som ökar med 33 procent, följt av videokameror som ökar med 24 procent. Den tredje kategorin som visar positiv tillväxt är de stora tv-apparaterna (över 43 tum) som växer med 3 procent.

elektronikkedjor försäljning
Så här utvecklades försäljningen av olika produktkategorier i maj månad. Källa: Elektronikbranschen.

– Actioncameror fortsätter att öka försäljningen, och det är roligt att se att stillbildskameror med utbytbart objektiv gör comeback. Plus 11 procent för perioden. Svenskarnas efterfrågan av allt större tv-skärmar fortsätter att öka och försäljningen av spelkonsoler likaså. Däremot tappar kategorierna mobiltelefoner och laptops jämfört med samma period förra året, säger Klas Elm, vd på Elektronikbranschen.

Och att vindarna är lite mer positiva i butikerna inför sommaren framgår av att 65 procent av butikscheferna uppger att de har ett positivt försäljningsläge i sin butik just nu, och hela 75 procent av butikscheferna vågar tro på en positiv försäljningsutveckling under det kommande halvåret.

Läs också: Nu är Expert tillbaka i Sverige – nya sajten igång

I siandet av vad som blir sommarens storsäljare tror de flesta av butikscheferna på trådlöst ljud och hörlurar.

– Försäljningen under våren har varit förhållandevis bra, men nu ser vi fram emot sommarens förväntade tillströmning av kunder i butikerna, säger Klas Elm.