Norskgrundade Basefarm fortsätter att växa. Nyligen skrev vi om att bolagets nya svenska koncernchef Fredrik Ohlsén gärna ser att bolaget växer här. Men det senaste steget på tillväxtresan är ett steg ut i Europa.

Det tas genom att man köper upp det Berlinbaserade bolaget med det syntbandsklingande namnet The Unbelievable Machine Company. Bolaget, som är verksamt i Tyskland och Österrike, förkortar dock gärna sitt långa namn med treteckenkombinationen *um.

– Det är ett bolag som är ganska likt Basefarm och levererar managed hosting-tjänster. Men har lite mer tyngdpunkt på big data och beslutsstöd än vad Basefarm har, säger Fredrik Ohlsén om sina nya tyskspråkiga kollegor.

– Tanken är att vi ska ta det kunnandet till våra kunder i andra länder. Vi har haft ett embryo med några som har dragit igång inom det området här, men nu får vi in 120 personer av vilka en stor andel jobbar med big data och beslutsstöd. De har en metodik och en process som vi kommer att jobba med. Vi kommer att utbilda svenska konsulter och ingenjörer med big data-kompetens men vi kommer att ha de stora resurserna i Tyskland.

Hur mycket betalar ni?

– Det kan jag inte säga. Men vi betalar med både pengar och med aktier, så grundarna och ledningsgruppen kommer framöver att vara aktieägare i Basefarm.

Redan 2013 stötte de båda bolagen på varandra och tycke ska ha uppstått. Men enligt de båda bolagsledningarna var det inte rätt tajming där och då.

– Nu är det läge. De kom till en punkt där de vill vara del av en större organisation, säger Fredrik Ohlsén, som själv kommer att få två helt nya marknader att jobba mot.

– Ja, det är två helt nya marknader, och inte minst nya kundsegment. De jobbar med bolag som Siemens, Audi, Porsche och Deutche Bahn. Det är en storlek på kunder vi inte har jobbat med tidigare, så det här öppnar upp nya vertikaler för oss.

Vi har tidigare skrivit om att de lokala nordiska molnleverantörerna rustar för att möta hotet från de internationella molnjättarna, som satsar allt mer på lokal närvaro.

Läs också: Amerikanska it-jättar älskar Sverige – här väntar nästa gigantprojekt

– Vår framtid ligger i att sälja Amazon och Azure också, och vi kommer även att erbjuda våra tjänster i det publika molnet. Hybrid molnleverantör kommer att vara vår nisch. Vi tror att vårt erbjudande kommer att passa även större företag som vill ut i molnet men som kanske inte vill ta allt på en gång, säger Fredrik Ohlsén.

Och med nya marknader följer så klart nya möjligheter, inte minst om man tittar på befolkningen, som ökar rejält när man blickar bortom de tidigare marknaderna Norden och Nederländerna.

– Vår marknad blir ungefär fyra gånger större. Enkelt räknat går vi från en marknad på 30 miljoner invånare till 120 miljoner. Vi kommer att kunna korsbefrukta med våra tjänster till kunder i Tyskland och deras tjänster till våra kunder i Norden.

Tillsammans kommer de båda bolagen landa på en årsomsättning nära en miljard kronor. Den tyska verksamheten kommer att drivas vidare av den nuvarande ledningsgruppen. Och The Unbelievable Machine Companys vd och grundare Ravin Mehta kommer att sitta med I koncernledningen.

Läs också: Trots alla larm – företagen struntar fullständigt i IPv6

– Tillsammans kommer vi att kombinera den nordiska marknaden, en av världens mest intressanta för datacenter, med Tyskland, Europas största marknad och resurspool, och skapar därmed en ledande europeisk leverantör inom hybrid cloud. Jag ser fram emot att vi får en större marknad att verka på och att fortsätta ge våra kunder den högsta servicen genom vårt lokala fokus i kombination med en global infrastruktur, konstaterar han.