Det var ett plötsligt hårdvarufel som låg bakom det datorhaveri som sedan i söndags har slagit ut Skatteverkets sajt och e-tjänster. Enligt Skatteverkets it-direktör Jan Zetterdahl var det nya hårddiskar som utan förvarning slutade att fungera.

– Det här är ny utrustning som inte borde gå sönder och det är självklart något som vi kommer att undersöka allt eftersom vi fått upp våra system igen, säger han till Computer Sweden.

Läs också: Snart slipper du restskatten – öppna api:er ska göra deklarationen ännu enklare

Enligt Skatteverket finns det dock inga indikationer på att det ska ha varit yttre påverkan som orsakade haveriet.

Sedan felet upptäcktes har Skatteverkets it-personal arbetat med att flytta stora mängder data från de gamla hårddiskarna till nya, vilket fördröjt processen med att få upp sajten igen.

Jan Zetterdahl
Jan Zetterdahl, Skatteverket.

– Det är väldigt mycket data som vi måste flytta och verifiera vilket har gjort att processen tagit längre tid än vi trott, säger Jan Zetterdahl.

Har ni någon preliminär tidsplan för när er tjänster kan vara uppe igen?

– Vi håller just nu på att återskapa våra miljöer, målet är att få upp allt igen succesivt under dagen. Men vi kommer inte att stressa upp allt, utan det ska ske stabilt och korrekt.

Läs också: Vad händer i samhället när it-systemen rämnar? Här är Sveriges Plan B.

Helgens haveri fick stora konsekvenser för de som tänkt skicka in sin moms- och arbetsgivardeklaration, som skulle skickats in senast i måndags. Men på grund av haveriet har Skatteverket nu skjutit upp deadline för deklarationerna till en vecka efter det att sajten är uppe igen.