(CS/New York) Kinesiska it-jätten Lenovo har sedan många år etablerat sig som en av världens största pc-leverantörer och de har gjort enorma investeringar i smartphones, då de bland annat köpte Motorola Mobility för snart tre år sedan.

Nu investerar de tungt i datacenter. Målet är självklart: Att göra om resan de gjort på pc med datacenterverksamheten. Detta berättade vd:n Yang Yuanqing under företagets stora konferens Lenovo Transform i New York i veckan.

– Datacenter är mycket viktigt för oss, det är strategiskt, säger han. Det ska vara en av våra tre motorer tillsammans med "personalized computing" och mobilt.

Läs också: Hård kamp om pc-tronen: så ska Lenovo ta tillbaka kronan från HP

De största nyheterna under konferensen rörde varken pc eller smartphones, utan just datacenter. Den kinesiska it-jätten släpper nu i sommar vad de kallar sin “största datacenterportfölj någonsin”. Det är servrar, lagring, nätverk, mjukvara och tjänster som ska stödja nya tekniker och områden som dataanalys, hybridmoln och artfificiell intelligens. I juli kommer det också att komma två nya varumärken inom det här området, nämligen Thinksystem och Thinkagile.

När det gäller pc och smartphones har Lenovo gjort stora uppköp (av IBMs respektive Motorolas verksamheter) och Yang Yuanqing utesluter åtminstone inte att det kan komma förvärv inom datacenter också – för att stärka upp den här satsningen.

– Det är klart att vi är intresserade om det dyker upp något inom lagring eller nätverk.

På pressträffen med Yang Yuanqing kom frågan om förstaplatsen på pc-marknaden upp – och hur viktig denna är för Lenovo, som de senaste åren innehaft positionen. Enligt analysföretaget IDC förlorade ju Lenovo förstaplatsen till HP under första kvartalet i år.

Yuanqing svarade att han bryr sig mindre om det traditionella sättet att se på pc-försäljning, där det bara är antalet sålda enheter som mäts. Det som är viktigt är det han kallar ”personalized computing”, det vill säga själva användandet.

Lenovo

– Tidigare handlade det alltid om en dator, en pc. Jag tror inte de jämförelserna har någon framtid. Det vi bryr oss om är att vara ledande inom personalized computing och det är mycket bredare: Det är smarta enheter, smarta tv, smartphones, AI och VR. Det handlar inte om ”bara en pc” längre. Vi har i alla fall en annan strategi.

En annan fråga som dök upp är smartphone-verksamheten. Lenovo har sedan de köpte Motorola Mobility för snart tre år sedan gjort stora investeringar och påkostade lanseringar inom det här området.

Men de har haft det tufft i den knivskarpa konkurrensen från Samsung, Apple och de inhemska kinesiska konkurrenterna.

– Det är inte överraskande att det har varit tufft. VI ska bli lönsamma i den här verksamheten under andra halvåret i år. Vi ska ha en lönsam tillväxt. I Nordamerika gör vi stora framsteg. Tidigare hade vi bara en operatör vi jobbade med där, nu har vi fyra. I Europa växer vi. Det är från små volymer men det är ändå ett bra tecken.

– I Kina finns det väldigt många inhemska spelare – en del av dem tjänar inte pengar, och då är det svårt att konkurrera för oss att konkurrera om marknadsandelar.