Hur ska pc-leverantörerna bemöta det faktum att (ofta) yngre teknikkunniga medarbetare allt oftare ställer krav på vilka enheter de vill använda sig av?

Lenovo vill tackla det genom att erbjuda pc som en tjänst. Detta innebär att hårdvara, mjukvara och tjänster packas om till en prenumerationstjänst, med en fast månadskostnad. Diane Croessman som är global chef över det här affärsområdet säger till Computer Sweden att företaget har stora förhoppningar på det här konceptet I framtiden. De har byggt upp en dedikerad avdelning, med säljare, arkitekter och projektledare.

– Vi har ju egentligen smugit igång den här lanseringen, och jag kan säga att vi har en enorm pipeline. När vi sedan har referenser så tror jag att det här kommer att bli hur stort som helst.

Konceptet har gått ut i 24 länder, däribland Sverige, och det ska expanderas.

Läs också: Efter pc och smartphones: Nu riktar Lenovo in sig på datacenter

I grunden är det här en följd av en förändrad arbetsstyrka. Diane Croessman säger att den nya strategin är en följd av att yngre generationer kräver andra saker än de äldre, till exempel när det gäller vilka enheter de använder på jobbet, och detta ställer i sin tur krav på nya affärsmodeller. Den yngre generationen arbetar dessutom mycket mer mobilt och de har behov av mer flexibla lösningar.

Organisationer måste förhålla sig till det här för att kunna locka till sig och behålla talanger – vilket också väntas öka efterfrågan på att köpa sin pc som en tjänst. Företagen får större valmöjligheter att välja produkter baserat på vad deras anställda vill ha, hävdar Diane Croessman.

– När jag började var det inte mycket valmöjligheter på kontoret. År 2020 kommer nästan hälften av företagens personalstyrka bestå av millennials. De vill ha flexibilitet, mobilitet och kunna välja enheter, säger hon.

– Men en annan faktor som driver pc som tjänst är att det är enkelt. Det är lätt att skala upp och att hålla produkterna fräscha. Med de gamla affärsmodellerna finns en massa olika kontrakt, och det är ineffektivt och kostsamt.

Läs också: Hård kamp om pc-tronen: så ska Lenovo ta tillbaka kronan från HP

Modellen ska också hjälpa it-avdelningen att kunna fokusera på det de behöver syssla med, tillägger hon.

– Med alla olika enheter finns spaghettinätverk på många företag, det råder en enorm komplexitet. Det tvingar it-avdelningen att lägga mycket kraft på det i stället för att ägna sig åt att göra personalstyrkan mer produktiv. De ska kunna syssla med sina kärnfrågor.

Försäljningen av pc som tjänst ska ske både direkt och genom partners.