Boråsbolaget Pulsen, som beskriver sig självt som ett av landets äldsta it-företag, genomgår nu ett generationsskifte i koncernen. Det innebär att Jonus Bartholdson tillträder som vd, medan hans far, tillika Pulsen-grundaren Wigar Bartholdson, kliver in i rollen som vice vd fram till höstens bolagsstämma.
Pulsenkoncernen har idag cirka 1 200 anställda och omsätter 2,7 miljarder kronor. Företaget har varit familjeägt sedan starten, förutom en period 1984–1992 då bolaget var noterat på Stockholms Fondbörs OTC-lista. Idag är it fortfarande stort, men koncernen växer inom andra områden som fastigheter, tjänster inom outsourcing och kapitalförvaltning.
Pulsenkoncernen består idag av tio olika verksamheter. Det är dels de fem it-bolagen Pulsen Integration, Pulsen Omsorg, Pulsen Production, Pulsen Retail och Pedab Group. Utöver dessa finns även kvintetten Pulsen Fastighet, Releasy, Hjältevadshus, 21 Grams och Pulsen kapitalförvaltning.
– Det är förstås en stark känsla att få förtroendet att ta över ansvaret för Pulsenkoncernen. Pappa har tillsammans med duktiga och drivna medarbetare sett till att Pulsen idag är en mycket stabil och framgångsrik företagsgrupp som skapar stor nytta och tillväxt, både i de egna bolagen och hos våra kunder. Det känns också spännande att Pulsen verkar inom branscher där det idag pågår stora förändringar, inte minst drivet av den digitala transformationen. Jag är övertygad om att den erfarenhet och kunskap som finns i koncernen i det sammanhanget kommer att fortsätta bidra till våra egna och våra kunders framgångar, kommenterar Jonus Bartholdson.
– Samtidigt som jag övergår i en ny roll och finns kvar inom Pulsen känns det som tiden är inne för att växla över det operativa ansvaret till Jonus. Jag känner både stolthet och ödmjukhet inför det faktum att Pulsen gjort en rätt unik resa inom svenskt näringsliv. När jag startade Pulsen år 1964 riktade vi in oss på att erbjuda textilindustrin datadrift. På den tiden var det till stor del jungfrulig mark där vi tidigt såg möjligheterna att effektivisera och automatisera industriell verksamhet. I dag rymmer Pulsen mer än it-verksamhet, men det är ändå särskilt fascinerande att se den enorma utveckling som präglat det området, säger Wigar Bartholdson.
Även på Koneo växlas vd-stafettpinnen

Jimmy Rylander har varit vd på Koneo AB sedan 2015, då bolaget köptes ut från Konica Minolta. Nu lämnar han det operativa ansvaret för bolaget, men blir kvar som styrelseledamot och som en av huvudägarna. Istället tar Magnus Ralsberg över som vd. Han har tidigare varit ekonomichef och är också han en av huvudägarna. Vd-bytet skedde den 5 juni.
Koneo AB omsätter cirka 230 miljoner kronor och har 140 anställda fördelade på sju kontor. Det är det största medlemsbolaget i Koneokedjan, som totalt har 24 medlemsbolag och 400 anställda.
– Från förvärvet till idag har vi genomfört en större omorganisation av bolaget under Jimmys ledning med fokus på att ta ner kostnadsbilden och har genom det arbetet skapat ett bra utgångsläge. Nu lämnar vi den fasen och ska ta nästa steg mot tillväxt med lönsamhet, säger Magnus Ralsberg.
– Jag har en lång historik med bolaget även före förvärvet, som konsult, och känner starkt för Koneo. Strategin är att bygga en stark säljorganisation och att komplettera det lokala erbjudandet av konsulttjänster, paketerade lösningar och hårdvaruförsörjning med centralt paketerade lösningar inom drift. Vi ska också nyttja vår erfarenhet och leveranskapacitet gentemot offentlig sektor och satsa på att vinna ett antal upphandlingar under det kommande året.
Klart med ny SUP46-vd

Det blir Daniel Sonesson som efterträder Jessica Stark som vd för startupcentralen SUP46. Han kommer närmast från Schibsted, där han var affärsutvecklingschef för Blocket Jobb och Stepstone. I SUP46:s community finns idag drygt 100 av Sveriges mest lovande startups som medlems- och alumnibolag. Under 2017 ska SUP46 främst satsa på att expandera sin medlemsbas utanför Stockholm.
– I framtiden kommer det att vara de små företagen som står för jobbtillväxt, och den digitala transformationen har bara börjat. Därför fyller SUP46 ett oerhört viktigt syfte som vi alla har intresse av. Jag som brinner för företagande, samhällsutveckling och digitalt kan inte tänka mig en bättre plats att göra skillnad på, säger Daniel Sonesson.
– Det har varit ett stort intresse för tjänsten som vd för SUP46. Jag är mycket glad över att vi rekryterat Daniel Sonesson. Det ska bli mycket spännande att se hur Daniel, med sina nya spännande perspektiv, planerar att driva SUP46:s utveckling framåt tillsammans med teamet, säger styrelseordförande Mikael Ahlström.
Jessica Stark, som tidigare i år aviserade sin avgång som vd, fortsätter som styrelseledamot och delägare, och hon låter nöjd med rekryteringen.
– Daniel har helt rätt profil för SUP46. Han har ett brinnande intresse för entreprenörskap och har en lång erfarenhet av driva och utveckla teknik- och digitala bolag och har dessutom en gedigen bakgrund inom affärsutveckling. Han är helt rätt person att leda SUP46:s fortsatta utveckling, säger hon.
Hon blir ABB:s digitaldrottning

Lena Nyberg har utsetts till digital lead för ABB Sverige. Rollen, som hon tillträdde 1 juni, innebär att driva ABB Ability i Sverige både vad gäller teknik och i affärer. ABB Ability är samlingsbegreppet för ABB:s digitalt uppkopplade enheter, system och tjänster som används för att öka produktiviteten, halvera underhållskostnaderna och minska energianvändningen. Ett konkret ansvarsområde blir att bygga upp och utveckla ABB Ability Customer Center i Västerås, som blir en mötesplats för kunder och partners.
Lena Nyberg har arbetat på ABB i 30 år och har haft flera olika roller inom främst marknad och försäljning på divisionen ABB Industrial Automation i Sverige. Hon har tidigare även varit marknadschef för ABB:s affärsenhet Control Technologies i norra Europa.
– Med Lena Nyberg som Digital Lead för ABB Sverige förstärker vi erbjudandet till våra kunder med ABB Ability. Vi ser stora möjligheter framåt och digitaliseringen stärker konkurrenskraften både lokalt och globalt. Med ABB Ability Customer Center på plats kommer vi att få en unik möjlighet att visa, och tillsammans med våra kunder och partners utveckla, hur digitalisering kan förstärka dem och samtidigt lyfta svensk industri, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.
Cybercom hämtar molnman från Altran

Konsultbolaget Cybercom fortsätter molnsatsa och har rekryterar David Lindgren som ansvarig för sitt Microsoft Azure-team i Göteborg. Rekryteringen är enligt bolaget ännu ett steg i bygget av Cybercoms cloud-kompetenscenter kring Microsoft och AWS. David har jobbat 15 år inom mjukvaruutveckling på både produkt- och konsultbolag, och kommer närmast från Altran där han var ansvarig lösningsarkitekt inom området digital transformation.
– Jag är en utvecklare i själen som drivs av att skapa innovativa lösningar och lösa kundernas problem. Som medarbetare är jag också en person som vill vara med och skapa den bästa möjliga arbetsplatsen, både för mig själv och för mina kollegor. Därför var det perfekt att kunna kombinera den tekniska specialistrollen med en roll som chef för cloud-gruppering på Cybercom i Göteborg, säger han.
Tre tar marknadschef från Stadium

Victoria Appelqvist blir ny marknadschef för konsumentaffären på mobiloperatören Tre. Hon kommer närmast från en roll som marknadschef på Stadium, där hon ansvarade för sportkedjans marknadsföring på samtliga marknader. Hon kommer dessförinnan från Samsung Electronics där hon var marknadsansvarig för de nordiska marknaderna.
– Det ska bli riktigt kul att få jobba med ett så pass starkt varumärke, i en snabbrörlig bransch som präglas av hög konkurrens och innovationskraft. Jag ser verkligen fram emot att få jobba tillsammans med vad som verkar vara en väldigt stark och kompetent organisation, och tillsammans vara med och staka ut Tres framtida kommunikationsresa, säger hon om det nya uppdraget, som inleds den 14 augusti. Hon efterträder Kalle Eliason som lämnar Tre efter åtta år. .
– Det känns fantastiskt kul att Victoria har valt att vara med på den spännande resa vi har påbörjat. Med hennes breda erfarenhet från detaljhandeln, FMCG och hemelektronikbranschen i kombination med hennes energi och kunskap inom integrerad marknadsföring är jag övertygad om att detta kommer att bli riktigt bra, säger Niklas Grawé, affärsområdeschef för Tres konsumentaffär.
Misco hämtar säljchef på Koneo

Sophie Drk är ny försäljningschef på Miscos Stockholmskontor. Där ersätter hon Annika Mannerström som tar en annan tjänst inom företaget. Drk kommer närmast från Koneo och har även ett förflutet på Dustin, PC-Lan och Scribona.
– Det är alltid spännande och roligt att komma till en arbetsplats där så mycket händer med nya vunna avtal, taggad personal och en positiv anda. I början kommer jag att jobba mycket med vår strategi för försäljningen och hur vi når kunderna på bästa sätt. Det nya avtalet med Kammarkollegiet kommer också att behöva en hel del fokus så det finns mycket att göra, säger Sophie Drk.
Under våren har Misco i Europa blivit uppköpt av Hilco Capital, vilket innebär att fokus kommer att ligga mer på de lokala marknaderna. Det passar Sophie Drk.
– Ja, nu när Misco flyttar hem nyckelfunktioner och personal tillbaka till Sverige så blir det lättare att arbeta med våra kunders behov. Man gör inte likadant i alla länder och vår bransch krävs att man kan både tänka, planera och arbeta lokalt. Jag tror förändringen kommer att bli mycket bra för Misco, och vi har en mycket spännande tid framför oss nu, säger hon.