Säkerhetsföretaget RES är tillbaka i Sverige. Detta efter att bolaget sadlat om med en ny ledning som byggts upp sedan ett och ett halvt år tillbaka. Och många av de tongivande personerna kommer från samma håll, mjukvarujätten Citrix.

– Vi kommer från Citrixvärlden. Det var där vi grundades för 18 år sedan. Därför har vi alltid haft en bra relation. Planen är att ha svenskt fokus under 2017. Hittills har vi anställt två personer i Stockholm som ska stötta våra återförsäljare, samt en på marknadssidan, säger Nordenchefen Niels Billekop om återtåget till den svenska marknaden, som han ser som en självklarhet att bolaget borde vara verksamt på.

– Det finns egentligen ingen logisk förklaring till att vi inte varit i Sverige. Det nordiska huvudkontoret har varit i Oslo och mycket i Danmark. Sverige är nästan en lika stor marknad som de övriga tre länderna tillsammans, så för mig är det självklart att vi måste vara där om vi ska lyckas på sikt. Inom tre år räknar vi med att 40 procent av vår nordiska omsättning kommer från Sverige.

Läs också: GDPR: Här är allt du behöver veta om EU:s nya dataskyddsregler

Historiskt sett har bolaget mest jobbat med det som kallas user profiling och end user management. Idag handlar det mer om att automatisera verksamheter av säkerhetsskäl och ge företagen kontroll över de anställdas it-arbetsmiljö, som kan styras utifrån tid och plats. Bland huvudkonkurrenterna finns CA, IBM och Oracle.

I Norge och Danmark har man framför allt varit stora inom finans- och hälsosektorn, men det är inte nödvändigtvis där krutet ska läggas i Sverige.

– Det har till stor del varit tillfälligheter som gjort att det blivit så. Vi har egentligen det mesta och jobbar inte specifikt inom de sektorerna, säger Niels Billekop.

Hur ser tillväxtmålsättningen ut för Sverige?
– Procentuellt sätt kommer vi att växa jättemycket, eftersom vi börjar från väldigt låga tal. Vi förväntar oss att 40 procent av vår nordiska omsättning kommer att komma från Sverige och målet är att RES Norden kommer att vara dubbelt stort inom tre år.

Läs också: Okunskap om nya dataskyddsregler – som ett svart hål för småföretag

En annan viktig orsak till att comebacken sker nu är det uppsving bolaget ser tack vare den nya dataskyddsförordningen GDPR, som man trycker mycket på ute hos kunderna.

– Alla pratar om GDPR. Där har vi ett jättestarkt budskap och en annorlunda approach än många av de stora bolagen, och som gör att man kommer igång jättesnabbt. Det gäller framför allt för bolag som kanske har börjat med en av de traditionella IAM-leverantörerna, men inte riktigt kommit i mål, eller bolag som vet att de bara har ett på sig att efterleva GDPR, säger Niels Billekop.