Mycket har hänt sedan den dagen Jörgen Askeroth klev i på kontoret i Karlskrona där Nordic Tel huserade. Företaget som sedermera blev känt som Europolitan. Det var tidigt 1990-tal och mobiltelefonerna hade gjort entré på marknaden bara ett par år tidigare. Egentligen var han intresserad av ett jobb i Stockholm, hos Comviq, men familjen höll honom kvar i Blekinge. Så en tid senare dök plötsligt en chans upp på hemorten.

– Det var en som skänk från ovan. Det var i början av det som blev Telecom City (ett nätverk mellan företag, kommun och Blekinge universitet, red.anm). I början var vi ett 20-tal anställda, jag som kunde radio tog ansvar för radionätet och blev tekniskchef. De var svårt att veta exakt vilka roller som behövdes där i början, säger han.

Jörgen Askeroth blev kvar på företaget i nästan tio år. Efter några års gästspel i andra branscher klev han 2001 in som teknisk chef på Tre, en position som han efter sommaren lämnar över till Per Stigenberg. Helt försvinner han dock inte från företaget. Han blir kvar som rådgivare till Peder Ramel, styrelseledamot och tidigare vd.

Därmed lämnar han, åtminstone på deltid, den bransch som han sett växa fram under de senaste 30 åren. Då, 1991 när Europolitan såg dagens ljus, var det fortfarande röstsamtal som var kärnan. SMS kom in först senare. Karlskronabolaget lanserade med 28 basstationer utplacerade på tak i Stockholm, Göteborg och Malmö. För att kompensera den bristande täckning tog de fram en tjänst för röstmeddelanden, voicemail, som de var först ut med.

Läs också: Helgintervju: John McAfee bryr sig inte om sin galna image

– I början var det mycket elände, men vi hittade in i företagssegmentet efter ett tag. Men vi var inte bäst på täckning, då fick vi vara bäst på något annat och för oss blev det kundfokus. Det är nog det häftigaste från den tiden, kundresan. Och att jag fick upp ögonen för vad företagskulturen verkligen betyder, säger Jörgen Askeroth.

Även om det var jobbet i sig, att vara med och ta fram ny teknik, som lockade så är det lärdomarna från hur de arbetade med organisationskultur och kundfrågor som levt sig kvar. Och det är hela vägen in på Tre. På Europolitan började de arbeta med budord, likt dem på Moses stentavlor. De beskrev företagets värderingar som var basen för företaget.

Inte minst har tanken om hur man som litet bolag hävdar sig bland stora aktörer som Telia och Comviq, två av 90-talets verkliga jättar på den unga mobilmarknaden. Är man inte störts, måste man hitta något annat att bli bäst på. Men man måste vara bäst på något.

– Är man inte bäst blir man överkörd av andra, säger han.

När han kom in på Tre strax efter millennieskiftet hade it-bubblan precis brustit året innan. Då bestod bolaget nästan enbart av konsulter. Och tanken var att lansera inom ett år. Det var inget som Jörgen Askeroth trodde var möjligt egentligen.

– Men det var bara att börja i den ena änden och ta sig till den andra. Det är inget fel på att ha många konsulter, men det är svårare att bygga budorden i verksamheten, det blir inte samma kundarbete, pärmen blev stående hyllan, säger han.

Inledningsvis brottades de med tekniska begränsningar, som instabila nätverk, dåliga telefoner. De lanserade visserligen hyfsat fort, men en slags kompromiss blev det. Våren 2003 gick startskottet och Sverige hade ytterligare en operatör på marknaden. Först var Jörgen Askeroth bara ansvarig för mobilnätet, men tog efter hand över även den interna it-avdelningen med supportsystem.

Teknikutvecklingen har gått i en rasande fart, från dag ett. Till en början låg tyngdpunkten på röstsamtal och det var GSM-nätet som gällde. Konkurrenterna då var Telia, som stort redan etablerat företag, och Comviq som var först ut jämte det tidigare statliga bolaget. De var också tidigt ute med att subventionera telefoner, de sålde alltså telefoner med abonnemang på ungefär samma sätt operatörerna gör i dag.

– Vi tittade nog på varandra hela tiden, för att se vad de andra gjorde. Klart att vi önskade att vi hade mer pengar, som Telia, men har man inte det måste man välja var man ska vara bäst. Jag tycker att Comviq gjorde en bra grej med Supercity-konceptet, säger han.

Sedan han började på Tre har utvecklingen inte gått direkt långsammare, snarare tvärt om. När Peder Ramel kom in som vd 2006 tycker teknikchefen att det blev startskottet på en ny era i bolaget. Och en lång rad nyheter presenterade i rask takt. Inte minst kom mobildata och 3g på allvar, något som operatören lanserade redan 2003. Men 2007 togs nästa steg som gav den en ny position på marknaden. Tre började med hsdpa-tekniken som är ett protokoll som tillhör 3g-nätet, Sverige även kallat Turbo 3g.

– GSM sopades under mattan, det kunde inte mäta sig med hastigheterna och kapaciteten i 3g. Siffrorna började peka uppåt, säger han.

Läs också: Ministerns okända bakgrund som hacker – Ygeman: "Det var en annan tid"

2007 stod Steve Jobs på en scen och presenterade en pryl som kom att ändra hur vi ser på telefoner mer än något annat. Världen fick för första gången träffa en Iphone. Helt plötsligt kunde operatörerna göra verklighet av möjligheterna som fanns med 3g. Den nya luren tillsammans med att mobildata kom in i bilden är två av de viktigaste milstolparna tycker Jörgen Askeroth.

Men samtidigt har han också sett hur tidigare väletablerade företag sett hur de knuffats ner från tronen. Nokia är ett tydligt exempel säger han. Ett bolag som dominerade telefonmarknaden för att sedan försvinna helt som varumärke. På ett liknande sätt har Ericsson fått konkurrens från kinesiska Huawei på ett sätt som många kanske inte trodde var möjligt.

– Branschen har gått igenom ett stålbad. Se på Nokia och Ericsson, de var lönsamma. Så kom Huawei och tog klivet rakt i och sprang om. De har en företagskultur jag gillar, och de har bra produkter. Visst åkte de snålskjuts i början, men idag står de på egna ben, säger Jörgen.

Med över 30 år på nacken kan man knappast säga att mobilbranschen är en nykomling. Branschen har vuxit upp, från barndomens sjukdomar, via tonårens uppstudsighet för att nu nått en viss mognad.

– Vi var kaxiga på Tre i början. Men mindre så i dag, vi har anpassat oss till vår roll på marknaden. Det är skillnad på att vara en utmanare och att vara kaxig, säger han.

Läs också: Svensk edtech formerar sig för att växa – "vi ligger i täten"

Utmaningarna har under åren varit många. Bångstyriga och viljestarka chefer, kunder som oroar sig för strålning från sändare, brist på ekonomiska medel, svårigheter att få till den organisation som krävs. Själv tycker Jörgen Askeroth att han förskonats från ångersjukan. Inte så att han inte gjort fel, men för honom har inställningen gör om, gör rätt fungerat. Och kanske har han förunnats ett selektivt minne, för fallgroparna är få.

Runt hörnet väntar nya tider med introduktionen av 5g och framväxten av internet of things. Det är en tuff bransch men höga krav på kostnadseffektivitet och många starka konkurrenter. Till sin efterträdare har han ett gott råd:

– Se till att vara bäst på där man är. Se till ha rätt personer på plats och rätt inställning. Delegera beslut så de fattas av de som förstår vad som behövs. Det kommer inte finnas utrymme för något annat!