Innan Almedalen startade spekulerades det i att engagemanget skulle bli lägre än tidigare och att deltagarna skulle lysa med sin frånvaro. Den bilden stämmer inte alls. De flesta makthavare var på plats, fler konsultbolag än tidigare deltog och med över 4 000 registrerade event var antalet seminarier fler än någonsin.

Alla är digitalisering

Som deltagare upplevde jag att nästan alla seminarier på något sätt berörde digitaliseringen – oavsett ämne. Alla vill ju vara i framkant, både inom näringslivet och politiken. 4 100 seminarier, arrangerade av 2 000 företag och organisationer, varav 1 100 var digitala. En sökning på ordet framtid gav hela 950 träffar.

Men, med tanke på att alla nu vill vara digitala undrar jag när vi ska sluta prata om det som numera är en hygienfaktor i de flesta sammanhang. Vad är nästa grej? Robotisering eller artificiell intelligens kanske? Tipsa gärna!

Fastighets- och infrastrukturfrågor fortsätter att växa och mötesplatsen Business Arena dominerar som plattform. Den konsulttäta branschen stod för 500 evenemang, varav många med fokus på behovet av enklare lagstiftning.

Läs också: Konsultexperten: Komplettera eller konkurrera?

För den upphandlingsintresserade fanns flera seminarier att välja mellan, både för bygg- och konsultbranschen. Jag besökte bland annat ett arrangerat av Stockholms läns landsting, SLL, på temat: Så blir SLL Sveriges bästa offentliga upphandlare. Jag fick chansen att intervjua finanslandstingsrådet Iréne Svenonius om hennes syn på relationen till konsultbranschen. SLL är en tung beställare, varje år köper de in verksamhets- och it-konsulttjänster för en dryg miljard. Och de har ett tydligt mål: bli bäst i Sverige på upphandling.

Du nämnde att det fanns behov av flexibilitet i hur avtal tillämpas, gäller detta även konsulterna?

– Vi måste bli bättre på att lämna öppenhet för att leverantörerna ska kunna komma med förslag, inte bara säga hur projekt ska genomföras. Målbilder är viktiga så att konsulterna kan svara med handlingsvägar, säger Iréne Svenonius

Hur vill ni jobba med konsulterna framåt?

– För oss är det viktigt att använda rätt konsulter vid rätt tillfälle för att både få spjutspetskompetens och att använda externt stöd för att få utblick, som en lärande organisation. Konsulterna har med sig kunskap och erfarenheter och kan se vad som funkar både i Sverige och internationellt. Vi vill även använda externt stöd i verksamhetsutveckling för att föra över kompetens till den egna organisationen och därmed sprida kunskapen vidare. Därefter måste verksamhetsutveckling få ske internt och omsättas i den egna organisationen med anpassning till rådande organisationskultur, säger hon.

It-branschen

För it-branschen fanns det många kunder både att uppvakta och mingla med. Fler konsulter och konsultbolag deltog än någonsin med en del mångåriga arrangörer som PWC, Acando och Centigo, men även CGI, CAP Gemini, Ramböll, Accenture, ByBrick och NOX som ordnade kodskola med Dagens Nyheter.

Många mindre konsultbolag skickade sina nyckelpersoner för att omvärldsbevaka, rekrytera, ha kundmöten och marknadsföra sin närvaro via sociala medier, Xllnc var ett exempel.

Det blev många samtal om regulatoriska frågor under veckan, som alltid är i fokus oavsett bransch. Jag fick chansen att sitta ner och samtala med Sveriges främsta GDPR-expert Karen Lawrence Öqvist, grundare och vd för Privasee, om läget inför vårens compliance-deadline.

GDPR-konsulter är en bristvara och kunderna saknar själva kompetens.
Vilka råd har ni att ge konsultbolagen respektive kunderna som behöver tillämpa de nya reglerna?

– Rådet är att hantera detta som ett change managementprojekt och det första organisationen måste göra är att ge GDPR-projektet mandat och ägarskap internt och det är inte det lättaste. Det bästa är att skapa ett team med representanter från alla delar av verksamheten såsom affärsansvariga, jurister och IT. Det är kritiskt att snabbt skapa medvetenhet internt och besvara följande frågor: Vad är personlig data? Vilket ansvar mot individen har organisationer som hanterar personuppgifter? Och varför ska jag bry mig?

Det här är en artikel från Expert Network

Vill du också bli en GIG:are?

Gig-ekonomin växer, fler och fler väljer sitt jobb utifrån innehåll och inte arbetsform. Hur ska samhället möta upp ett nytt beteende hos de som tidigare sökte anställningstrygghet? Eller de som inte kan välja utan är ofrivilliga gig:are för att deras bransch eller niche inte erbjuder några fasta jobb?

Ett fåtal seminarier berörde temat gig:ande eller gig-ekonomi. Arrangörer och sponsorer bestod främst av banker och försäkringsbolag, men diskuterades av en mix av intressenter i olika paneler. Allt från fackrepresentanter till politiker och entreprenörer försökte fånga upp trenden. Som Cool Company, ett företag som som administrerar egenanställda som inte själva vill sköta den administrativa delen av att ha ett företag.

Försäkringsbranschen har vaknat avseende trygghetsfrågorna och Trygg Hansa ordnade ett seminarium där bland annat NOX Consultings VD deltog.

Vad är den största utmaningen för gig:are?

– De behöver besvara två frågor: Hur kan jag försörja mig och hur får jag uppdrag?

Vad är framgångsfaktorn för gig:are enligt dig?

– Som gig:are går du från den "två-dimensionella anställningsvärlden" till en nätverksekonomi där vikten av förhållningssätt och värderingar blir essentiellt och där nyckeln till framgång är att vara generös med sin kunskap och sina kontakter.

Jag tog också chansen att lyssna på en debatt mellan tidigare arbetsmarknadsministern Elisabeth Svantesson (M) och finansmarknadsminister Per Bolund. Under rubriken Ekonomisk politisk debatt skulle de diskutera frågor som var de nya jobben kommer att finnas, hur anpassas välfärden till den växande gig-ekonomin och hur skapas bästa möjliga förutsättningar för småföretag att växa och anställa. Dock var samsynen så stark att debattrubriken hade kunnat bytas ut mot samspel mellan Moderaterna och Miljöpartiet.

Debattörerna var rörande överens om behovet av reformer för gig:are och småföretag, som tar hela risken genom att sysselsätta sig själva istället för att vara anställda hos någon annan. De pratade om behovet av omställning flera gånger under arbetslivet och kommande förslag om väsentligt lägre skatter för enmansföretag. Och skattelättnader för den först anställde. De vill även identifiera regelkrångel per bransch. Håll utkik efter utspel både från regeringen och oppositionen i höst. Frågan är vem som vinner företagarnas röster? Snart börjar valrörelsen.

Varför alls arrangera event i Almedalen?

Frågan om det verkligen är nödvändigt att arrangera event under Almedalen har väckts flera gånger. PR-konsulten Magnus Sjöbäck, vd på Greatness PR säger att Almedalsveckan är en bra möjlighet för organisationer att berätta om och utveckla företagens samhällsagenda. För samhällsengagemang är något som kundgrupper värderar allt högre. Äkta samhällsansvar från näringslivet skapar en balans mellan Almedalen som marknadsplats och demokratisk arena.

Även affärsnyttan har ifrågasatts. Magnus Höij, vd på Svenska Teknik och Designföretagen på Almega säger att it- och managementkonsulterna har ökat sin närvaro i Almedalen. En trend han tror kommer att fortsätta, både i egen regi och som en resurs för andra.

– Det kunnande som konsulterna besitter kommer att bli allt viktigare och fler kommer att se värdet av detta framöver. Almedalen är en unik plattform som fler konsultbolag borde utnyttja. Så länge man förstår logiken bakom finns det plats för många fler, säger han.

Läs också: Konsultexperten: Vem vinner och förlorar på dagens inköpsprocesser?


Nu blir det event under hela politikerveckan

Med initiativet Almedalen Weekend lyckades Ida Karlbom förlänga seminariedelen av veckan, som annars klingar av på onsdagen.

Varför ni ville göra detta?

– Vi ville ta vara på den potential som är i slutet av veckan, då ändå hälften av alla partier har sina dagar kvar, men de flesta arrangemang redan genomförts. Målet var att skapa ett tungt innehåll inom virila framtidsfrågor som robotisering, framtidens arbetsmarknad, gig-ekonomi och småföretagares villkor.

På summeringen, klockan 17.00 på fredagen hade över hundra vip-inbjudna personer samlats på Future Friday för att höra experterna och mediestrategerna Per Schlingmann, Brit Stakston och Jan Larsson kommentera veckan. En gemensam spaning var att det inte var så mycket motsättningar i debatten. Med så stort intresse även på fredagen kanske hela Almedalsveckan kan leva och vi slipper snacket om partiledartal på ”dåliga dagar”.

Så vad tyckte jag själv om det mest omtalade och utskällda eventet i Sverige?

Överlag var det alldeles för lite motsättningar i debatten och på scenerna såg vi istället samsyn utan överenskommelser över blocken. Vidare var det flera seminarieämnen som var repetition från både förra året och tidigare år. Antingen saknas idéutveckling eller så blir vissa frågor aldrig färdigdiskuterade. Vad tror ni?

Angående publikinvolvering så var det, som vanligt, för mycket megafon och för lite dialog. Alla event är ju till för deltagarnas skull, vilket många talare och moderatorer glömmer bort. Arrangörerna måste planera bättre och avsätta tid för några minuters frågestund i slutet av seminariet. På ett personligt plan var det den bästa Almedalsveckan någonsin med många spännande möten som kommer att betyda mycket för min verksamhet under det kommande året.

Bonus: debatter blir inte alltid som man tänkt. Se en förvånad Janne Josefsson från Uppdrag Granskning när rollerna byttes om.

Fakta

  • Planera innan vilka events ni vill besöka & lägg in i Almedals-appen (där finns karta & du kan synka den mot din egna kalender)
  • Anmäl dig till lagom antal mingel – du kommer inte hinna med allt eller prioritera annat
  • Se till att ha luft i kalendern för spontana möten! Det är vad Almedalen handlar om
  • Berätta för kunder och leverantörer att ni kommer vara på plats
  • Boka boende och resa i god tid – ännu hetare med valår 2018
  • Ha roligt och undvik gärna alkohol – testa alkoholfria Almedalsdrinken istället eller besök Skandias mingel som har den bästa alko-fria baren
  • Ha bra skor, lediga kläder & ett paraply till hands
  • Ta hjälp av proffs om ni planerar egna seminarier – det sparar pengar och säkerställer att ni sätter och når företagets mål
  • Arrangörer och moderatorer bör planera evenemangen för att skapa bättre förutsättningar för dialog med publiken – ofta sitter det ämnes-experter och lyssnar.
  • Våga ha event i slutet av veckan – viktigare med rätt publik än en stor samling
  • Innan visitkorten tar slut: fota av ditt eget och sms:a det till folk du träffar. 

Befattning: Vd, strategikonsult

Företag: Konsultboken

Linkedin: Marianne Olsson

Twitter: @marianne_marre 

E-post: marianne.olsson@konsultboken.se

Hemsida: www.konsultboken.se

Expertområden: Konsultbranschen, konsultrollen, gig-ekonomin, försäljning, marknadsföring, digitalisering.

Bakgrund: Konsultexpert. Har lång erfarenhet från arbete med kommunikation och projekt inom fastighet-, telekom- och it-branschen. Lång erfarenhet som konsult, föreläsare, moderator och rådgivare till såväl privat som offentlig verksamhet. Författare till “Konsultboken” och “Framgångsrik konsult”.