Efter fiaskot med Windowstelefonerna är problemen med webbläsaren Edge säkerligen en av de saker som bekymrar Microsoftcheferna allra mest. Både den äldre webbläsaren Internet Explorer och det nya alternativet Edge fortsätter av allt att döma att tappa marknadsandelar.

De båda Microsoftprodukterna utmanas både av etablerade konkurrenter som Googles Chrome och Mozillas Firefox, och av en strid ström av nya alternativ.

Microsofts tapp avtar, vilket kanske ska ses som goda nyheter för Microsoft. Det är en svåranalyserad utveckling. Ska Microsoftfolket göra tummen upp eller ned för de senaste siffrorna om marknadsandelar?

Man får ta olika undersökningar om marknadsandelar för webbläsare med en nypa salt. Men sett över tid ger de i alla fall en fingervisning om trender och en av de undersökningar som brukar citeras ofta är Net Applications.

För juli anger Net Applications en marknadsandel på 16,5 procent för Internet Explorer och 5,7 procent för Edge. Det ger sammantaget 22,2 procent, vilket kan jämföras med 22,5 procent för juni.

Den goda nyheten för Microsoft är att tappet jämfört med föregående månad är det minsta sedan mars och, kanske framför allt, den näst minsta sedan december 2014, skriver IDG News.

Med det är fortfarande en minskning.

Mest allvarligt för Microsoft är nog att Edge inte direkt har tagit marknaden med storm. Den senaste månaden använde bara 20 procent av Windows 10-användarna Edge, trots att det är det förvalda alternativen i den senaste versionen av Microsofts operativsystem. Det är den lägsta andelen hittills och kan jämföras med 24 procent ett år tidigare.

Hur stort problem är det här för Microsoft? Det är svårt att säga, eftersom Microsoft i dag faktiskt är ett företag som i viss omfattning omfamnar konkurrerande produkter och tekniska plattformar, som Linux, Android och IOS.

Men just därför kanske det blir ännu viktigare att ha en stark ställning på webbläsare. Om Edge dominerade på Windows 10 så skulle det kanske vara läge att släppa versioner av webbläsaren för andra operativsystem. Det skulle ge Microsoft en starkare ställning på innehåll och därmed större möjligheter att dra in olika typer av annonsintäkter.

Men så ser det inte ut att bli.