Vad händer när allt färre aktörer dominerar vissa segment för molnapplikationer? Det har analyshuset Forrester tittat på i en ny rapport, ”The Coming Consolidation of Cloud”.

Där lyfter analytikerna fram risker och vinster med konsolideringen och när det gäller just saas – mjukvarutjänster i molnet – ser de fler risker än vinster. Företag som använder molnapplikationer som crm, hr och finansiell styrning bedöms vara mer sårbara för inlåsning än med traditionellt licensierad mjukvara.

Analytikerna medger att deras slutsats kan verka överraskande, med tanke på att många cio:er som använder Oracles eller SAP:s system känner sig fastlåsta i dessa.

Läs också: Molnflytten är en chans att se över databaser – som många missar

Men med licensierad mjukvara finns det möjligheter att exempelvis skippa uppgraderingar, skriver rapportförfattarna: "För saas-kunder finns inte det valet – om de slutar betala leverantören så blir de av med sina tillämpningar. Och deras processer och anställda är lika bundna till saas-tjänsten som de var till den licensierade mjukvaran, vilket gör kostnaden för att byta nästan lika hög."

Linus Malmberg, grundare och vd på management­rådgivnings­företaget Cordial, tycker att det är en intressant spaning, men att det i grunden snarare handlar om en förskjutning av makten över systemen.

– Ta till exempel Adobe, som bestämde sig för att gå över till en prenumerationsmodell för sin mjukvara. För någon som köpt in en version kan det upplevas som att man inte längre har kontrollen när uppgraderingarna kommer vare sig man vill eller inte. Så du känner dig mer inlåst än när du köpte mjukvaran.

Men i längden är det inte ett val som inte kommer att finnas kvar, anser han.

– De tjänsteorienterade vinner över de proprietära systemen, det handlar mer om att lära oss att hantera det. Jag tror att vi som kunder kommer att tvingas agera mer aktivistiskt mot företagen och driva de förändringar vi vill att de lägger in och vad vi inte vill.

Linus Malmberg
Linus Malmberg, vd på Cordial.

Han konstaterar att bilden av hur molnet skapar en gudasänd flexibilitet där företagsledningen ”sitter som en dirigent och orkestrerar de olika komponenterna” ligger långt ifrån verkligheten.

– Där är vi inte – det är helt enkelt inte så lätt att bara rycka ut och ersätta system och byta leverantör. Det handlar inte bara om teknisk kompatibilitet utan om processer och företagskultur också, säger Linus Malmberg.

– Och ärligt talat är det väl inte jättemånga leverantörer som vill lova mig att de kan ta alla mina data och bara hälla över någon annanstans utan att något går förlorat. Det behöver inte handla om illvilja, men det kanske inte är precis det området de lägger sitt krut på.

Läs också: 3 tips för smart molnanvändning

Jonas Andersson, vd på rådgivningsföretaget Herbert Nathan i Sverige som just är specialiserat på affärssystem, crm och hr-system, är också tveksam till tanken om inlåsning. Han ifrågasätter även att konsolideringstrenden bara skulle gå åt ett håll.

– Visst kan det under en kort period vara färre aktörer på en marknad, men det där går upp och ner, och emellanåt kommer det in nya aktörer baserat på att det kommer ny teknik. När det gäller affärssystem kan vi se att det kommit in ungefär en ny aktör per år på den svenska marknaden i mängder av år, säger han.

– Fast visst kan man känna sig inlåst om man tvingas följa med leverantörens utveckling och bara ta emot uppgraderingarna. Men det där är ju ett sätt att betrakta applikationer som hör till det gamla sättet att arbeta. Med en ökad mognad tror jag att sättet man betraktar dem på förändras.

Jonas Andersson
Jonas Andersson, vd på Herbert Nathan i Sverige.

Jonas Andersson framhåller att vi hittills bara är i en tidig fas när det gäller molntjänster.

– Det finns fortfarande en osäkerhet kring vad det innebär att använda molnet i stället för att köpa en licens. Men jag upplever inte att risken att bli inlåst är större i molnet. Det finns alltid en möjlighet att byta leverantör även om det inte är enkelt, säger han.

– Det kommer framöver att bli viktigt för kunderna att som en del i sin upphandlingsprocess utvärdera vilka verktyg som finns för att få ut data från systemet i samband med ett systembyte, samt säkerställa att leverantören är behjälplig med att flytta över kunden till en ny leverantör.