Nu har Samsung visat upp sin nya smartphone i den omsusade Note-familjen, nämligen Galaxy Note 8. Och vad blev det då?

I korthet:

Den har den största skärmen någonsin på en Note-enhet, 6,3 tum (att jämföra med 6,2 tum på Galaxy S8+), och kant- till kantdesign. Förinställd upplösning HD+, men kan ändras till Quad HD+.

Med funktionen Multi Window kan man dela upp skärmen och använda två appar samtidigt.

Den ska ha förbättrad pekpenna, som i sig ska ha en ”finare topp, förbättrad tryckkänslighet och funktioner som gör att användarna kan uttrycka sig själva på sätt som ingen annan smartphone gett möjlighet till”, enligt pressmeddelandet.

Den har 6GB RAM (S8+ har 4 GB RAM-minne), 10 nm processor och dubbla kameror på baksidan. Operativsystemet är Android 7.1.1.

Enligt IDG News väntas förhandsbeställningarna komma igång den 24 augusti och leveransstarten ske den 15 september.

Priset ligger på 9 990 kronor.

Den här sensommarlanseringen av Note-telefoner är alltid viktig för Samsung, men i år var det extra stort fokus på den.

Skälet är naturligtvis att föregångaren Note 7 blev ett sådant fiasko med batterier som överhettades och exploderade, vilket resulterade i att Samsung till slut fick stoppa tillverkningen och återkalla telefonerna.

Sedan misslyckandet med Note 7 har Samsung visserligen hunnit med att lansera Galaxy S8 som blev en framgång. Men med veckans lansering ska den sydkoreanska leverantören en gång för alla lägga Note 7-debaclet bakom sig.

– Det är klart att det är viktigt för Samsung att återställa förtroende för kvalitetskontroll och tillverkningsprocesser, säger Leif-Olof Wallin, telekomanalytiker på analysföretaget Gartner. Ur det perspektivet är det här en väldigt viktig lansering.

– Note-telefonerna är dessutom viktiga för bredden i Samsungs portföljer. S7 är ju den som går mer direkt mot Iphone 7, med Note försöker de nå andra målgrupper – framför allt är den viktig för försäljningen mot små och medelstora företag.

Läs mer: Ny fart på mobilkriget när toppmodellerna rullas ut – se upp för kineserna

Samsungs nya flaggskeppsmobil släpps på en redan het smartphone-marknad. Enligt nya siffror från Gartner ökade den globala försäljningen under andra kvartalet med 6,7 procent vilket innebär 366,2 miljoner sålda enheter.

Samsungs försäljning under kvartalet ökade med 7,5 procent jämfört med samma period året före. Det innebär att företaget därmed brutit en negativ trend, då försäljningen backat tre kvartal i rad.

– Ändå fick inte Samsung den stora dipp efter Note 7 som man hade kunnat tro, säger Leif-Olof Wallin. De klarade sig ur det hyfsat, vilket visar att det är ett starkt varumärke.

Läs merAnalytiker: Samsungs Galaxy S8-försäljning sinkas av kommande Iphone

– Vi kan också se att Android kommer in bra på företagen och det gynnar Samsung som är den största leverantören. När Microsoft och Windows Phone försvunnit så har Android och framför allt Samsung fyllt det tomrummet.

Ser man på operativsystemen så ökar Android marknadsandelen till 87,7 procent från 86,2 procent för ett år sedan. Apples IOS tappar till 12,1 procent från 12,9 procent.

Samsung är fortsatt största leverantör med en marknadsandel på 22,5 procent (22,4) framför Apple med 12,1 procent (12,9). Därefter följer de kinesiska leverantörerna Huawei med 9,8 procent, Oppo med 7,1 och Vivo med 6,6 procent.