De helt självkörande bilarna är inte längre någon abstrakt vision långt bort i horisonten. En av de stora aktörerna på området – alliansen mellan it-jätten Intel, dess dotterbolag Mobileye och fordonstillverkarna BMW och Fiat Chrysler – har som uttalad målsättning att börja producera fullt självkörande bilar 2021.

Frågan är om bilisterna själva är redo för det här?

Knappast den stora skaran i alla fall, enligt en stor undersökning från analysföretaget Gartner. Även om vi kommer att få se flera lanseringar av självkörande bilar runt 2020, så skulle mer än hälften, 55 procent, av deltagarna i undersökningen inte sätta sig i en fullt autonom bil.

Mike Ramsey, Gartner.
Mike Ramsey, Gartner.

Detta eftersom människor inte litar fullt ut på tekniken.

– Det är rädsla för att autonoma fordon ska bli förvirrade av oväntade situationer, säkerhets­frågor runt utrusning och rädsla för systemfel, säger Mike Ramsey, analytiker på Gartner.

Läs mer: 60 miljoner skäl till att it-jättarna vill in i bilindustrin

Först 2025 tror Mike Ramsey att de själv­körande bilarna sätter något större avtryck i samhället.

Den här undersökningen är gjord i USA och Tyskland bland 1 519 personer, men det finns ingen anledning att tro att situationen skulle vara annorlunda i Sverige. Det säger åtminstone Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, som bland annat sitter med i den statliga expertgrupp som utreder autonoma bilar.

– Jag är fullkomligt övertygad om att det är så många som tvekar här också, om inte fler här, säger han.

Bo Ericsson, Sveriges Fordonsverkstäder
Bo Ericsson, Sveriges Fordonsverkstäders Förening. (CC)

Bo Ericsson fortsätter:

– Och jag förstår människors oro för det här. Det finns så många obesvarade frågor. Det handlar om teknik och att 5g måste vara utbyggt, den tekniska utvecklingen i fordonen, olika förhållanden i olika miljöer i världen – hur fungerar systemen i sandstormar, snöstormar, på grusvägar och så vidare.

– Därutöver finns ju säkerhetsaspekten, och hot mot säkerheten från till exempel hackare.

Underskattar branschen den här oron när de talar om att producera självkörande bilar runt 2020?

– Det är jag helt övertygad om att de gör. Dessutom har jag faktiskt aldrig hört någon som vill ha en självkörande bil, inte när det gäller personbilar. Vad gäller lastbilar är det kanske annorlunda.

Jag har faktiskt aldrig hört någon som vill ha en självkörande bil

– Samtidigt ska man komma ihåg att det finns fem olika nivåer av självkörande bilar. I dag är vi väl på nivå ett eller två, och nivå fem är den fullt självkörande bilen – och det här kommer naturligtvis att ske gradvis.

Det ska också påpekas att 71 procent i den nämnda undersökningen ”kan överväga att åka i en delvis självkörande bil”.

Läs mer: Fiat Chrysler ger sig in i Intels allians för självkörande bilar

Att både fordonsindustrin och it-branschen storsatsar på det här området råder det i alla fall ingen tvekan om. Industrin investerar i säkerhet och bekvämlighet på ett sätt som de inte gjort sedan bilens begynnelse, säger Mike Ramsey.

Dessutom har it-leverantörerna identifierat fordonsindustrin som framtidens tillväxtområde när efterfrågan på mer traditionella it-produkter viker och ersätts av tjänster. Till exempel nämnda processortillverkaren Intel storsatsar på fordonsindustrin just nu – och har köpt upp israeliska teknikföretaget Mobileye för 130 miljarder kronor – då efterfrågan på deras traditionella komponenter viker.

Enligt Gartner är det mer än 46 företag som bygger AI-baserad mjukvara för att kontrollera ett självkörande fordon, och få det att fungera i omgivningen.

– Teknik för självkörande fordon kommer att förändra fordonsindustrin i grunden, och medföra nya sätt att bygga, sköta, sälja, använda och serva fordon, säger Mike Ramsey.

Flera av deltagarna i undersökningen uppger också att det finns fördelar – bland annat nämns bränsleförbrukning, att man kan få en säker transportmöjlighet när förare är trötta och möjligheten att använda resetiden åt underhållning eller jobb.

– Det är klart att det finns fördelar, säger Bo Ericsson, till exempel när det gäller trängsel och avstånd, och så vidare. Men jag tror ändå att det dröjer innan de fullt självkörande bilarna slår igenom. Jag tror inte jag kommer att få uppleva det, säger han.