Incit hämtar vd på IBM

Styrelsen på Incit har utsett Niclas Oddsberg till ny vd. Han började den 14 augusti och efterträdde Göte Berntsson som går i vidare mot nya konsultuppdrag. Den nya vd:n kommer närmast från IBM, där han har var ansvarig för dess konsultverksamhet inom marknadsföring, kundanalys och digitala kanaler i Australien och Nya Zeeland.

– Det är med stor energi och ödmjukhet som jag ta mig an uppgiften som vd på Incit. Incit som bolag och Aareon är en väldigt spännande koncern med mycket kompetens och ambition. Jag ser fram emot att ta nästa steg för Incit tillsammans med Incits medarbetare, dess kunder och Aareon, säger Niclas Oddsberg.

Läs också: Evry växer i Sverige igen – vill göra fler förvärv

– Genom sin erfarenhet och expertis har Niclas rätt bakgrund för att uppnå bolagets digitala strategi samt att han kommer med ett brett affärsnätverk inom Norden. Jag är övertygad om att Niclas kommer kunna vidareutveckla Incit och på så vis nå nya framgångar, säger Torsten Rau, chef för International Operations på Aareon, som är ägare till Incit.

Han tar över på Lemontree

Rickard Ridderström är ny vd på Lemontree. Från och med 1 augusti leder han konsultbolaget, då han efterträdde Petra Förnell.

– Rickards erfarenheter och förmåga att skapa tillväxt passar väl överens med den fas Lemontree befinner sig i för stunden. Vi har kommit tillbaka till ett lönsamt och sunt bolag och vi ser fram emot att utveckla Lemontree vidare med Rickard vid rodret, säger styrelseordförande Per Welin.

Han kommer närmast från rollen som operativ chef, vilket han varit sedan han kom till Lemontree från ÅF.

– Jag är mycket hedrad och glad över att axla rollen som vd på Lemontree. Vi har under året arbetat mycket med att ställa om verksamheten för att säkra en långsiktig tillväxt och samtidigt skapa ett företag som alla medarbetare verkligen ska trivas på. Den resan kommer fortsätta med ytterligare fokus som lösnings- och projektleverantör. Som det ser ut nu så är framtiden väldigt ljus för oss med en hög efterfrågan på våra tjänster, säger han.

Lumagategrundare byter Enfo mot Sigma

Sigma IT Consulting fortsätter satsa stort på internet of things, IoT. Nu har man rekryterat Carl Tönseth till rollen som regionansvarig för affärsområdet Internet of Things på Sigma IT Consulting i Stockholm. Carl Tönseth kommer närmast från Enfo, och var dessförinnan på Lumagate, ett bolag han var med och grundade.

Carl Tönseth
Carl Tönseth.

–Jag känner mig nu redo för nästa steg i min karriär. Jag är en entreprenör som triggas av passion för innovativa lösningar och nytänkande. Min målsättning är att vara med och stärka Sigmas varumärke inom digitalisering i Stockholm men även nationellt. Jag brinner för att skapa team som arbetar tillsammans. Nästa steg i utvecklingen inom området är så pass komplex att det krävs samarbete mellan olika kompetenser och strategiska partners. Att få vara med och bygga upp ett område som har en stark och långsiktig målsättning är lockande, säger han om det nya uppdraget.

–Vi är väldigt glada och stolta att Carl väljer att fortsätta sin resa hos oss. Vi ser det som ett gott betyg för det arbete vi gör. Carls driv för att skapa riktigt värde för kunderna och hans passion för att vara med att bygga en bättre morgondag medförde att det var ett enkelt beslut att välkomna Carl till oss. Tillsammans kommer vi nu att fortsätta att utveckla vårt kunderbjudande, attrahera rätt människor och börja växa ordentligt i Stockholm och Mälardalen, säger David Österlindh, affärsområdeschef Internet of Things på Sigma IT Consulting.

Hon tar över startuphubben

Stina Liland är ny Sverigechef för Danske Banks och SUP46:s tjänst Thehub.se, en digital plattform som samlar Sveriges startups. Hon har en bakgrund från Startup Weekend, och är medgrundare av Startup Norway och Startup Extreme, och har även haft rollen som nordisk programansvarig för 500 startups.

– Att stärka ekosystemet för startups är en passion för mig. Jag är stolt över att fått möjligheten att arbeta för Thehub.se. Jag ser fram emot att utveckla plattformen för startupscenen i Sverige och Norden ytterligare och att hjälpa startups med att rekrytera talang och komma i kontakt med investerare, säger Stina Liland.

– Det känns väldigt bra att vi har rekryterat Stina Liland. Stinas insikter och expertis är något som jag välkomnar för utvecklingen av vår plattform. Den digitala plattformen är en naturlig del i vårt arbete med att stödja entreprenörer på deras tillväxtresa. Om vi i ett tidigt skede förstår deras behov och lyckas skapa en relation, ger det oss bättre möjligheter att vara med på de unga bolagens framtida resa, säger Berit Behring, vd Danske Bank Sverige.

Nytt Considgäng intar Göteborg och Malmö

2016 köpte konsultföretaget Consid kommunikationsbyrån Ariom, med fäste i Östergötland. Det blev startskottet för affärsområdet Consid Communication, där man jobbar med tjänster inom digital marknadsföring och kommunikation. Nu ska affärsområdet etableras i Göteborg och Malmö.

Till att leda Göteborgskontoret har man rekryterat Carin Frid från Inuse.

Carin Frid
Carin Frid.

– Jag ser mycket fram emot att jobba på Consid och hjälpa våra kunder nå sina mål då de ofta har oss som strategisk partner när det gäller digitalisering av verksamheten och sitt erbjudande. Jag är övertygad om att de smartaste och mest attraktiva lösningarna skapas om man korsbefruktar ingenjörer med kreatörer. För att lyckas fullt ut med sina investeringar behövs spetsig kommunikation som slutkunder och användare kan ta till sig. I och med att vi har alla kompetenser under samma tak har vi goda förutsättningar att leverera, säger hon.

Läs också: Strulig sommar för Skandiabanken – "klart att detta påverkar förtroendet"

Consids Malmöman blir Johan Forsberg, som närmast kommer från Campfire Marketing.

Johan Forsberg
Johan Forsberg.

– Öresundsregionen är i ständig förändring och vår målsättning är att nu kunna bredda Consids erbjudande med kommunikation för såväl nya som befintliga kunder. Med vår stora kunskap inom flera olika affärsområden kommer Consid Communication bli en byråaktör att räkna med i hela Skåne, säger han.

Ingram tar logistikchef från Schenker

Cecilia Felldin är ny nordisk transportchef på Ingram Micro. Hon kommer att verka från kontoret i Göteborg, men också jobba mycket från det nordiska lagret i Borås, samt det nya lagret som byggs i Stockholm.

Senast var hon sex år som transportansvarig på Schenker Logistics och innan dess i tio år på Kappahl, där hon hade flera olika tjänster inom logistik.

– Ingram Micro har en väldigt positiv kultur med driftiga människor. Det känns spännande att få komma in på ett bolag med stark tillväxt inom 3PL och se hur jag kan använda min erfarenhet för att utveckla logistiken ytterligare, säger hon.

OP5 tar in ny teknikchef

Martin Bergek är ny teknikchef på OP5. Han har tidigare varit med och grundat Icomera, där han också var teknikchef. Totalt blev det 14 år på Icomera. OP5, ett svenskt it-övervakningsföretag, säger att rekryteringen ger en injektion som tar dem närmare internet of things.

– Som kund till OP5 märkte jag tidigt att de var ett bra gäng. Jag vet redan nu att vi håller på med nya spännande projekt, utan att säga för mycket. Min del i det är att jag hoppas kunna ta ytterligare steg mot övervakning av IoT, ännu starkare visualisering, inkorporera fler datakällor i OP5 Monitor och och utvärdera möjligheter att öka våra kunders värde av insamlat data med hjälp av machine learning, säger Martin Bergek, som även kommer att vara en del av ledningsgruppen och sitta på OP5:s kontor i Göteborg.

Han ersätter Jan Josephson, medgrundare på OP5, som istället ska jobba med strategiska partnerskap med både kunder och partners.

– Det här är precis vad vi behöver. Ett steg in i framtiden, samtidigt som vi inte släpper våra relationer och den kunskapen som vi byggt upp kring dem, säger Jonas Vestin, vd på OP5.

Atea plockar HPE-man från Lenovo

Thomas Stenholm är ny partneransvarig för HPE på Atea. Han kommer närmast från en tjänst på Lenovo, där han bland annat har arbetat med Simplivity och Nimble. Innan dess har han arbetat tio år med försäljning på HP/HPE.

– Jag är stolt över att nu få representera ett bolag med ett så heltäckande utbud av produkter och tjänster som Atea. Att samtidigt få utveckla partnerskapet med HPE, som enligt mig har den absolut vassaste portföljen inom server, storage och nätverk, är ett stort plus. Med många års erfarenhet inom försäljning ser jag fram emot att tillämpa mina erfarenheter för att vidareutveckla HPE:s och Ateas partnerskap så att kunderna får de bästa it-lösningarna på marknaden.

Thomas tillträdde sin nya tjänst den 14 augusti.

– Thomas kommer med sitt tydliga säljfokus och driv att bli en viktig tillgång på vår fortsatta tillväxtresa, säger Annika Gustad, chef strategiska partners Atea.

Bannerflow hittar säljchef på Linkedin

Svenska Bannerflow har anställt Gabriel Aksan som försäljningschef. Han kommer närmast från Linkedin och ska leda Bannerflows säljteam och fokusera på att expandera företagets kundbas internationellt.

Gabriel Aksan
Gabriel Aksan.

– Möjligheten att få arbeta med Bannerflow var något jag bara inte kunde missa. Under en kort tid har bolaget etablerat sig som en ledande aktör inom adtech och ligger i framkant när det kommer till innovativa lösningar för att bygga digitala annonser. Jag är exalterad över att få arbeta tillsammans med några av de mest engagerade och passionerade yrkesverksamma inom branschen och kunna bidra till att introducera Bannerflow-plattformen till nya företag och inhousebyråer runt om i världen, säger han.

Bannerflows vd Nicholas Högberg välkomnar med följande ord:

– Gabriel är en av de bästa i branschen och vi är glada och stolta över att han nu blir en del av vårt team på Bannerflow. Han kommer att spela en nyckelroll i att hjälpa till att ta företaget till nästa nivå av tillväxt.