Igår presenterade Google sin nya version av tekniken för augmented reality, AR. Att jobba med digitalt kryddad verklighet har blivit ett allt hetare område för it-jättar som Google, Apple och Microsoft.

Att Google nu lanserar nya verktyg inom området är ett sätt att ta upp kampen med Apple om att hitta nya spännande användningsområden för mobilen.

Den nya Googlesatsningen går under namnet AR-core, och kommer inledningsvis att vara tillgängligt på Samsung Galaxy S8 samt Googles egen lur Pixel. I ett blogginlägg från Google skriver man att tekniken förhoppningsvis snart ska vara tillgänglig för minst 100 miljoner användare. Något konkret datum för en bred lansering har man dock inte satt.

Läs också: Apple och Accenture i samarbete – ska ta fram företagsappar till Iphone

Apple presenterade sitt system för AR i juni. Deras system heter AR-kit, och även där pratas det om att bolaget siktar på att nå hundratals miljoner enheter när det lanseras under hösten.

AR i mobilen fick sitt breda genomslag i juli förra året när spelet Pokemon Go släpptes, och att det är ett intressant område bekräftas inte minst av analytiker som Reuters har varit i kontakt med, som uppskattar att Apple kommer att snurrat 3 miljarder dollar på två år i Appstore, bara i form av att hugade spelare har köpt Pokecoins.

För it-jättarna handlar det nu om att locka så många som möjligt, och då inte bara kunder. En väsentlig del av jättarnas batalj är att locka till sig utvecklare som kan skapa de appar och spel som ska få folk att börja använda AR i ännu större skala.

Att det finns en stor tilltro till tekniken har framkommit tidigare när exempelvis Google och Microsoft satsat på sina varianter av smarta glasögon, eller andra former av kryddad verklighet med digitala budskap, exempelvis på fönster eller andra ytor.

– AR är stort och djupt. Det här är en av de stora saker som vi kommer att titta tillbaka på och förundras över hur det startade, sade Apple vd Tim Cook i ett uttalande tidigare i augusti.

Läs också: Simsalabim säger Microsoft och tar patent på AR-trollstav

Googles tidigare AR-variant, Tango, har krävt speciella djupsensorer, vilket gjort att antalet tillverkare som hoppat på tåget varit begränsat. Och det är också en av anledningarna till att man nu tar nya tag med AR-core, där djupsensorerna inte längre ska behövas.

Problemen med spretiga krav från olika håll beskrivs som en av de största utmaningarna för Google när man ska få ut tekniken i det ganska fragmenterade Android-ekosystemet. Att Apple bara använder sin egen hårdvara gör det givetvis lättare att hantera den typen av utmaningar.

– Det här är ett klassiskt exempel på att Apples ägande av både hårdvara och mjukvara är en jättestor fördel jämfört med tillverkare som är beroende av såväl Android som den stora skaran av komponenttillverkare, säger Jan Dawson, chefsanalytiker på Jackdaw Research till Reuters.