I dag presenterar Radar sin årliga rapport Leverantörskvalitet 2017, där svenska kunder får tycka till om sina it-leverantörer. I tre av fyra marknadssegment ökar kundnöjdheten.
En tydlig bild i årets undersökning är också att gapet mellan de högst och lägst betygsatta leverantörerna ökar markant. Det val av leverantör som it-köparna gör blir alltså allt viktigare.
– Det jag tycker är intressant är att vi får en tydlig indikation om hur marknaden förändras på infrastruktursidan. De som är bäst forsätter att förbättras och de som är sämst fortsätter att försämras eftersom de inte har haft samma förmåga eller ekonomi att förändra sin affär, säger Radars vd Hans Werner, som tror att den typen av differentiering kommer att fortsätta.
Läs också: Köpte Volvo IT – nu rasar kundernas betyg på HCL
– I takt med att leveransen av it-kapacitet i hög grad standardiserats och mognat ligger kundernas sourcingutmaning i att undvika risk då leverantörernas pris och specifikationer ofta är likvärdiga.
Undersökningen är gjord genom att Radar ber 2 400 företag med mer än 200 anställda ranka de leverantörer man har en strategisk relation till.
Här är de 5 bolag som har högst genomsnittlig kundnöjdhet i respektive kategori (fjolårets placering inom parentes)
Infrastruktur & drift
1. Cloudpro (2)
2. Proact (5)
3. Dicom (3)
4. DGC (1)
5. GDM (ny)
Användarnära it
1. Caperio (3)
2. Tieto (ny)
3. Atea (ny)
4. TDC (1)
5. Axians (2)
Verksamhetsnära it
1. Infotool (2)
2. Advania (ny)
3. Orango (4)
4. Istone (1)
5. Softronic (5)
Konsulttjänster
1. Addpro (1)
2. Acando (ny)
3. Evry (2)
4. Sogeti (3)
5. Kontract (ny)