Det är inte bara i Europa och Sverige som it-företagen rustar för EU:s nya dataskyddsförordning GDPR som träder i kraft i maj nästa år och som bland annat dramatiskt förändrar hur data om konsumenter hanteras. Också de stora amerikanska företagen sitter och räknar på kostnaderna och förbereder sig.

En undersökning som Financial Times gjort visar att de stora företagen i it-sektorn kämpar för att hitta ny personal att anställa och för att göra om produkter – något som kommer att innebära dryga kostnader.

Financial Times har kontaktat 20 av de största sociala medier- mjukvaru-, fintech- och internetföretagen som har verksamheter inom EU, om de nya GDPR-reglerna.

Läs mer: GDPR: Här är allt du behöver veta om EU:s nya dataskyddsregler

Facebook är ett av tre företag i undersökningen som uppger att den initiala anpassningen ”kostar flera miljoner dollar”, skriver tidningen. Andra säger att de måste anlita extrapersonal och konsulter för att kunna göra de förändringar som krävs för att kunder ska kunna ta bort information eller exportera den till ett format som är kompatibelt med konkurrenters tjänster. De nya reglerna innebär bland annat att konsumenter ska kunna kräva att information som finns om dem ska tas bort från servrarna.

”Vi har satt samman det största tvärfunktionella teamet i vår företagsfamiljs historia. Dussintals människor på Facebook i Irland arbetar heltid med det här”, uppger en talesperson för Facebook till Financial Times.

Gruppen som arbetar med dataskydd på Facebook Irland väntas växa med 250 procent i år, i syfte att möta upp GDPR-reglerna. Kostnaderna är svåra att sätta en exakt siffra på men det handlar om ”miljoner dollar”.

Läs mer: 9 myter om GDPR avslöjade

Bara sex av de företag som kontaktats av Financial Times (Facebook, Microsoft, TransferWise, Funding Circle, HPE och Cisco) uppger att de har en styrelsemedlem som är direkt ansvarig för dataintegritetskrav – något som ger en fingervisning för hur redo företagen är för GDPR.