Kentor blir franskt

Konsultbolaget Kentor har från och med idag en ny ägare. Det är den franska storkoncernen Sopra Steria som köper Kentor från den tidigare ägaren Telecomputing. Hur stor prislappen blir framgår inte.

Kentor har funnits på den svenska marknaden sedan 1983 där fokus har legat på innovation och tjänsteleverans. Med de nya ägarna kommer bolagets kunder få tillgång till ytterligare spetskompetens, internationell räckvidd och lokal förankring och tyngd.

– Tillsammans kan vi stärka tjänsteerbjudandet inom digital transformation och ta en ledande roll. Med gemensamma värderingar och en stark agil kultur kommer vi på allvar att kunna ta på oss ledartröjan inom digital transformation och skapa ytterligare värde för våra kunder framöver, säger Kentors vd Fredrik Arbman.

Efter sammanslagningen kommer Kentor ha drygt 375 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg och S:t Petersburg. Sopra Steria har cirka 40 000 medarbetare i 20 länder.

– Förvärvet kommer att väsentligt stärka Sopra Sterias position i Sverige och öka vår framtida tillväxt i hela regionen. Som ett av Norges ledande konsultföretag har det varit en naturlig ambition att stärka oss på Skandinaviens största it-marknad, det vill säga Sverige. Vi har hittat rätt partner, säger Sopra Sterias Skandinavienchef Kjell Rusti.

Globalt storavtal till CGI

Konsultjätten CGI har skrivit ett it-outsourcingavtal med industrikoncernen Valmet, som gäller det finska bolagets kontor i över 30 länder. Värdet på affären uppskattas till 38 miljoner euro, vilket är runt 360 miljoner kronor.

Den konkreta innebörden av avtalet är att CGI ska förse Valmet med hybrida molnbaserade it-infrastrukturtjänster, automatiserade digitala slutanvändar- och supporttjänster, samt server- och arbetsplatstjänster. Ett 60-tal it-experter kommer även att kliva över från Valmet till CGI.

– Digitaliseringen öppnar kontinuerligt upp nya möjligheter för att hantera grundläggande funktioner på ett mer kostnadseffektivt sätt, samtidigt som affärsverksamheten utvecklas i nya riktningar. Tillsammans med CGI kan vi modernisera vår IT-infrastruktur och dagliga verktyg, frigöra kapital för nyutveckling och säkerställa support från de bästa experterna under de kommande åren, säger Janne Puustinen, chef för Information Technology på Valmet Corporation.

HiQ får skjuts av Zenuity

Konsultbolaget HiQ ska hjälpa Zenuity att utveckla och optimera programvaran för förarstöds- och självkörningssystem. Parterna har nyligen tecknat ett löpande ramavtal.

Zenuity är ett nystartat bolag där Volvo Car Group och Autoliv går in med expertkompetens och patent från varsitt håll. Autolivs expertis ligger på komponenter som kameror och radar, medan Volvo Cars är experter på att integrera lösningar i bilen.

– Zenuity är en enormt spännande ny aktör inom fordonsbranschen som, liksom HiQ, trivs i teknikens absoluta framkant. Vi är självklart stolta över att ha blivit utvalda bland ett stort antal leverantörer. Vi ser fram emot att bidra med vår kompetens och erfarenhet inom både mjukvaruutveckling och fordon för att utveckla Zenuitys affär och förenkla för både medarbetare och slutkunder, säger Jerker Lindstén, vd på HiQ Göteborg.

Länsstyrelser tar hjälp av Chas och Visma

Sveriges 21 länsstyrelser har tagit in Chas och Visma Consulting, som tillsammans ska stå för utveckling och support av länsstyrelsernas befintliga programvaror. Det handlar till exempel om dokumenthantering, e-arkiv, workflow och externa webbplatser. Avtalet omfattar både nyutveckling och vidareutveckling, och kan också gälla integrationer mellan olika programvarumiljöer hos länsstyrelserna samt mellan länsstyrelserna och andra myndigheter.

– Att hjälpa länsstyrelserna att digitalisera sina processer och därmed effektivisera verksamheten över hela landet är ett spännande uppdrag som vi ser fram emot, säger Andreas Hjalmarsson, försäljningsdirektör på Visma Consulting.

Det nya kontraktet baseras på ramavtalet Programvaror och tjänster – lnformationsförsörjning där Visma Consulting agerar underleverantör till Chas. Kontraktet är på två år med möjlighet till två års förlängning.

IP-Only ger nät till butiksnät...

De två Reitanägda kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven har tecknat ett storavtal med IP-Only, som ska stå för uppgraderingen av cirka 400 butiker. Kommunikationsbolaget ska leverera wan, lan och internet samt säkerhetstjänster och stöd för M2M och IoT-enheter. Affären har ett uppskattat värde på 50 miljoner kronor över en period om fem år.

– Samarbetet med IP-Only ger oss möjlighet att ta nästa viktiga steg i vår digitalisering. Ytterst handlar detta om att på bästa sätt förenkla för våra kunder och rätt it-lösningar är en förutsättning för det.Med tanke på att vi har hundratals butiker och en relation med miljontals kunder så är flexibilitet, prestanda och säkerhet i it-lösningarna självklara för oss. Vi har redan kommit långt, med detta samarbete kommer vi ännu längre, säger Gustav Almqvist, cio på Reitan Convenience Sweden.

– Pressbyrån och 7-Eleven har stora krav på prestanda och säkerhet och de gör det i större skala än de flesta. Att vi nu får förtroende att leverera en av de största butikslösningarna i Sverige är ett gott betyg till vårt erbjudande och organisation samtidigt som det är motiverande för oss. Vi ser fram emot ett gott samarbete, säger Mikael Philipsson, vd på IP-Only Networks.

… och bygger jämte kommungränser

IP-Only ska byga ut fiber i de tre jämtländska kommunerna Östersund, Åre och Krokom. Fiberbolaget beskriver samarbetet som unikt då parterna samordnar utbyggnaden med hänsyn till behov och befintligt nät, och detta över kommungränserna. Totalt uppges IP-Only investera 600 miljoner kronor på fiberutbyggnaden i de tre kommunerna.

– Fiberutbyggnaden är en injektion för hela vår kommun, inte minst landsbygden. Att kunna fortsätta att bo och arbeta i sin hemby, med samma möjligheter som alla andra, är något som håller ihop vårt samhälle. Ytterst är detta en jämlikhetsfråga, säger Annsofie Andersson, kommunstyrelsens ordförande i Östersunds kommun.

För att kunna garantera utbyggnad av fibernätet krävs att 60 procent av hushållen beställer. Vid byggbeslut kommer sedan utbyggnaden ske successivt, för att nå sin topp under 2019.

– Fibernätet skapar samhällsnytta. Sjukvård, arbete och utbildning blir allt mer beroende av snabb infrastruktur. Morgondagens samhälle blir alltmer digitalt, och med dagens besked visar vi att vi tänker vara med i det, säger Peter Bergman, kommunstyrelsens ordförande i Åre kommun.

– Ett gott samarbete med Jämtlandskommunerna, tillsammans med vår investering om hittills 200 miljoner kronor, har gjort det möjligt för IP-Only att ge många hushåll möjlighet till ett snabbt och stabilt fibernät på bara ett och ett halvt år. Detta är glädjande men vi är inte nöjda förrän vi byggt bort hela bredbandsklyftan, säger Per Norrthon, etableringschef på IP-Only.

Agio köper Empero

Verksamhetskonsulten Agio köper kollegan Empero. Enligt det köpande bolaget är det ett sätt att stärka Agios ställning inom transport, finans och läkemedel.

– Vår affärsidé är att förbättra kundernas affärsprocesser genom att kombinera it-kunnande med kunskap om kundens verksamhet. I Empero har vi hittat ett bolag som tänker likadant och det ger förutsättningar för en bra match, säger Richard Jonsson, vd på Agio.

Agio har drygt 70 konsulter inom verksamhetsutveckling, systemutveckling, ärendehantering och beslutsstöd. Verksamheten bedrivs i Stockholm, Luleå och Kiruna.

Tranås nästa för Office IT-Partner

Office IT-Partner i Jönköping drar idag igång ett nytt kontor på Storgatan i Tranås. Enligt kedjan finns det en “stor efterfrågan på en lokalt förankrad, strategisk och långsiktig it-partner” på orten. Som ytterligare service till företag och organisationer ska bolaget även erbjuda it-drift i samarbete med Tranås stadsnät, Traman.

– Det är med stor glädje och stolthet som vi nu startar vårt nya kontor i Tranås. Vår ambition är att vi ska höja företagens konkurrenskraft med hjälp av modern it. Vi vill växa på orten i takt med att företagen inser vikten av en modern och digitaliserad miljö, säger Tommy Henriksson, vd på Office IT-Partner i Jönköping/Tranås.

Stororder till GWS från försäkringsjätte

Lundaföretaget GWS Production har tagit hem en affär med försäkringsjätten Chubb INA Holdings. Avtalet, som innefattar utveckling och lansering av Chubbs nästa generation resesäkerhetssystem för företagskunder, är inledningsvis på tre år med ett värde för GWS på minst 5,3 miljoner kronor.

– Vi är mycket glada över att ett av världens största försäkringsbolag valt oss som leverantör. Detta är en viktig milstolpe för GWS. Vi fördjupar vårt engagemang i försäkringsmarknaden och fortsätter mot vårt långsiktiga mål att vara den ledande leverantören av resesäkerhet, säger Andreas Rodman, vd på GWS.

GWS jobbar med att hjälpa resenärer att känna sig trygga var de än befinner sig i världen. Med sin tekniska plattform Safeture kan GWS omedelbart nå personer i riskområden med korrekt och relevant information om vad som hänt. Information sammanställd av företagets kvalificerade analytiker och som därmed hjälper resenärer att känna sig trygga.

Pulsen sköter erp från Grundén

Pulsen Production har tecknat ett nytt avtal med klädföretaget Grundéns som avser drift och support av företagets nya erp-system Microsoft Dynamics NAV. Avtalet innebär att Pulsen Production tar ett helhetsansvar för driften av Grundéns erp-system i USA, Portugal och Sverige.

– Vi tillverkar och säljer yrkeskläder på en internationell marknad med mycket höga krav på kvalitet, service och leveranssäkerhet. Det innebär att vi behöver ett erp-system och en it-partner som kan matcha verksamhetens behov fullt ut. Grundéns kontor i USA ligger dessutom på västkusten vilket innebär nio timmars tidsskillnad. Därför blir det också särskilt viktigt att ha en kompetent leverantör som kan erbjuda support och service 24/7. Med Pulsen som partner får vi det, samtidigt som samarbetet ger oss en helhetslösning som främjar fortsatt tillväxt, kommenterar Grundéns vd Patrik Strand.

– Med tanke på att Grundéns är en internationellt framgångsrik aktör med mycket höga krav på it-stödet är vi förstås stolta över att de väljer Pulsen Production som it-partner. Det är också ett kvitto på att vi har ett särskilt attraktivt erbjudande för företag som behöver stabil it-drift och tillgång till en supportfunktion dygnet runt, säger Martin Hogmalm, vd för Pulsen Production.