Globalt firar Android-systemet triumfer just nu. När analysföretaget Gartner släppte sina siffror över andra kvartalet utökade Android sina marknadsandelar till 87,7 procent – medan IOS bara stod för 12,1 procent.

Ett par heta lanseringar lär inte försämra försäljningen av Androidtelefoner i världen. Samsung har lanserat sin Galaxy Note 8, en telefon som bland annat riktar sig mot små och medelstora företag – och LG har lanserat sitt nya flaggskepp V30.

Värt att notera från världsmarknaden är att Android också går bra på företagen – och vinner terräng där de har en andel på närmare 70 procent.

Läs också: Här är nya omsusade toppmobilen – och därför är den så viktig för Samsung

Men i Sverige gäller precis det omvända läget. Här inte bara befäster Iphone sitt grepp om företagen – de växer sig bara starkare. Under andra kvartalet i år hade Apple en marknadsandel på hela 56 procent på de svenska företagen. Det kan jämföras med året före då andelen låg på 54 procent.

Går man tillbaka till andra kvartalet 2015 hade Apple 50 procent av företagsmarknaden i Sverige.

Även på konsumentsidan har Apple en starkare position i Sverige än globalt, men det är inte lika tydligt som på företagen. Marknadsandelen ligger på 44 procent andra kvartalet 2017.

– Det som är intressant när vi ser på smartphoneförsäljningen till företag så är den globala trenden, att allt fler företag köper Android, inte tillämplig i Sverige, säger Leif-Olof Wallin, telekomanalytiker på Gartner. Här stärker Apple sin marknadsandel år för år.

Wallin säger att det är svårt att ge en förklaring till varför, men två faktorer kan spela in, säger han.

– Det kan bero på att Iphone har blivit så avdramatiserat i Sverige, det är inte exklusivt längre – utan det betraktas mer som ett arbetsredskap.

– En annan förklaring kan vara att företagen i Norden har en tradition av att ge de anställda de arbetsredskap som de själva anser sig behöva.

För Martin Barregård, vd på Apple-återförsäljaren Macforum, kommer det inte som någon överraskning att Iphone vinner marknadsandelar på de svenska företagen:

– Jag tror att säkerheten är en viktig faktor för företagen. Apple har ett operativsystem som är bakåtkompatibelt flera modeller bakom och det gör att du kan ha en blandad park av Iphonemodeller och ändå använda det senaste operativsystemet. För Android måste man bygga säkerhetslösningar för många enheter, och det blir spretigare. Dessutom är det en fördel att Apple bygger både hårdvara och mjukvaran.

Läs också: Apple och Accenture i samarbete – ska ta fram företagsappar till Iphone

– Vidare är livscykeln längre för en Iphone, vilket också tilltalar företagen, de återanvänds mer och har ett högre värde på andrahandsmarknaden.

Hur kommer det sig att Sverige går mot strömmen här?

– Det har jag faktiskt ingen uppfattning om. Det jag ser i min vardag är att Iphone dominerar på företagen.

Apple har kallat till lanseringsevent nu den 12 september där nya modeller av Iphone väntas visas upp. Hur påverkar de här nya lanseringarna intresset hos företagen?

– Det är klart att det ökar intresset, men man ska komma ihåg att de äldre modellerna fungerar lika bra. Det finns en kontinuitet i produkterna, och de är inte beroende av enskilda modeller. Vi kunde se att det var många som uppgraderade till Iphone 6 när Iphone 7 lanserades.