Cygate plockar vd från Acando

Teliaägda systemintegratören Cygate har gjort klart med en permanent vd från och med 1 oktober. Det blir Fredrik Sidmar som den 1 oktober kliver in i rollen som vd, och ersätter därmed Åsa Landén Ericsson som varit tillförordnad vd sedan den tidigare vd:n Patrik Olsson hoppade över till Telia.

– En av de saker som hållit mig kvar i konsultbranschen i snart tjugo år har varit spänningen i att verka i bolag och branscher under förändring. Jag kan inte tänka mig en bättre plats än på Cygate och Telia som verkar i gränslandet mellan IT och telekom, berättar Fredrik Sidmar. som närmast kommer från tjänsten som affärsområdeschef på konsultbolaget Acando.

Läs också: Har du vad som krävs för att lyckas som it-konsult?

Fredrik Sidmar
Fredrik Sidmar är ny vd på Cygate.

– Jag är oerhört glad över att Fredrik nu tar över vd-rollen på Cygate. Han brinner för att utveckla kunder, affärer och medarbetare. Fredriks uppdrag blir att driva den operativa verksamheten och fortsätta Cygates förändringsresa med fokus på tjänsteutveckling- och försäljning inom områden som it-som-tjänst, moln och säkerhet.En central del av arbetet handlar om att aktivt bidra till Telia och Cygates gemensamma förmåga att leverera helhetslösningar för kommunikation och it, säger Charlotta Rehman, chef för Telias företagsaffär, där Cygate ingår.

Han ska bygga Coops affärs-it

Niclas Hjortenmark börjar på Corechange den 1 september och tar där rollen som business cio på Coop för butik och online. Han kommer närmast från Solna Stad där han varit cio, och innan dess var han ansvarig för all it-verksamhet på CSN. Tidigare i karriären har han också varit it-chef med strategiskt och operativt ansvar för it inom Gävle kommunkoncern, och har dessutom ingått i ett strategiskt råd för framtida ledare inom retail hos Coops konkurrent Ica.

– Vi är mycket glada att Niclas kommer till oss och förstärker vårt erbjudande inom digital transformation, dvs den omställning som nu sker snabbt hos våra kunder till nya affärsmodeller på digitala plattformar. Med kompetens och erfarenhet från vitt skilda branscher kan vi erbjuda våra kunder insikter inom digital förändringsledning som omfattar såväl organisationsförändringar, tekniskt kunnande och hur man driver förändring i organisationer med komplex beslutsstruktur, säger Mattias Grönberg, affärsområdeschef på Corechange MGMT.

Axians tar driftchef från Telia

Niklas Sundler är ny leverans- och driftansvarig på Axians från och med idag. Utöver att ansvara för driftleveransen ska han ta fram nya tjänster samt vara med och stötta digitaliseringsresan för bolagets kunder i Norden.

Han kommer närmast från Telia, där han har ansvarat för att utveckla affärsområdet Healthcare i fyra år. Niklas har också en bakgrund som it-direktör för Region Skåne och som chef för it-infrastruktur på ICA.

– Jag har de senaste åren haft stort fokus på healthcare och ser nu fram emot att jobba bredare för digitalisering i samhället, i alla branscher. Jag kommer ta det jag har lärt mig och utfört i mina tidigare roller för att hjälpa Axians att skapa värde som inte bara är av nytta för IT-avdelningen utan även för våra kunders affärsverksamhet, säger Niklas Sundler.

Läs också: Efter rekordåret: här är Elgigantens nya satsning

– Jag är mycket glad att Niklas börjar hos oss. Niklas har en gedigen erfarenhet från kundsidan och av it-drift i stora organisationer, som Ica och Telia. Tillsammans kommer vi att utveckla Axians tjänster och stärka vårt erbjudande mot våra kunder, säger Axians vd Stefan Kulhanek.

Hon blir operativ chef på Smartsign

Smartsign, som levererar mjukvara för digital signage, har plockat in en ny operativ chef. Maria Dahlström kommer närmast från egna konsultverksamheten Tricada, där hon jobbade mot snabbväxande företag. Hon har tidigare också varit partner i GGP Utveckling.

– Smartsign är ett spännande globalt företag i stark tillväxt och med enorma möjligheter. En av mina viktiga uppgifter är att stötta säljteamet och se till att det operativa genomförandet sker på bästa möjliga sätt för våra kunder.Jag drivs av stark entreprenörskänsla med fokus på att hitta det som verkligen skapar utveckling i företaget och där är bla medarbetarskapet en av de viktigaste framgångsfaktorerna, säger hon om det nya uppdraget.

– Den positiva utvecklingen för Smartsign gör att vi förstärker vår administration med Maria Dahlström, för att kunna möta den ökade efterfrågan och tillväxten. Därför satsar vi på kvalitet och på att förstärka bakom säljteamet, med Maria som blir ett viktigt steg i vår utveckling, säger Smartsigns vd Martin Romanowski.

Ny vd på Redeem

Mobiltjänsteföretaget Redeem har utsett Peter Ekström till vd för den nordiska regionen. Han kommer närmast från ett svenskt tillverkningsföretag, NAF, där hans uppdrag var att öka försäljning samt förbättra tillverkningsprocessen. Nu väntar alltså ansvar för den fortsatta expansionen av Redeems verksamhet i Norden och Baltikum samt för den bolagets bearbetningsanläggning i Estland.

– Jag ser att det finns en reell möjlighet till att öka antalet telefoner som återanvänds i vår region. Mycket på grund av vårt samarbete med regionens alla större nätoperatörer, Redeems investeringar i den lokala verksamheten och tillgången till ett globalt återförsäljarnätverk. Vårt mål är att säkert hantera alla telefoner vi tar emot, hjälpa våra partners att stärka sina kundrelationer och stödja en blomstrande marknad av begagnade telefoner, säger han.

– Jag är glad över att en person med Peters chefserfarenhet ska leda vårt team i Norden som fortsätter att gå från framgång till framgång. Vi har gjort stora investeringar i regionen. Nu drar vi fördel av den unika bredden och djupet av de tjänster som vi erbjuder, säger bolagets koncernchef Paul Adams.