Islänningen Jon von Tetzchner var med och grundade det norska webbläsarföretaget Opera och står numera bakom webbläsaren Vivaldi. Han är väldigt missnöjd med hur man beter sig på jätten Google, vilket han berättar om i ett blogginlägg.

Jon von Tetzchner har haft en lång relation med Google. Han beskriver hur Opera var den första webbläsaren som anpassades för enkla Googlesökningar och om trevliga möten med Googles grundare Larry Page och Sergey Brin. Det var ett samarbete som gynnade både Opera och Google.

Läs också: Alla mot Microsoft – här är tre it-strider vi minns

Men det förändrades snabbt, när Google lanserade nya tjänster och gjorde det krångligt att använda dem med Opera. Och nu har von Tetzchners relation med sökjätten nått en bottennivå, enligt honom själv. Trots att Vivaldi är baserad på samma öppna webbläsare som Googles Chrome, nämligen Chromium, så sätter Google käppar i hjulet för Vivaldi.

Nyligen stängde Google för andra gången utan förvarning av Vivaldi från att använda annonstjänsten Adwords. Det skedde efter att von Tetzchner i flera intervjuer uttryckt oro över hur företag som Google och Facebook samlar in persondata och adresserar målgrupper. Han tycker, i korthet, att jättarna samlar in alldeles för mycket persondata, vilket han ser som ett hot mot demokratin. Data som samlas in ska till exempel kunna användas som underlag för propaganda, vilket oroar von Tetzchner.

Vivaldis tillgång till Adwords ströps två dagar efter att en intervju med von Tetzchner publicerats av Wired. För att återigen få tillgång till Adwords var Vivaldi enligt von Tetzchner tvungna att ta instruktioner från Google om hur man skulle organisera sin egen sajt och hur man skulle kommunicera med sina användare.

Läs också: Google lovar att inte snoka i dina privata mejl på tre år – men sen då?

Efter tre månader av tjafs har Vivaldi åter fått tillgång till Adwords, efter att ha gett efter för Googles enligt von Tetzchner orimliga krav. Hans sammanfattar det så här, översatt till svenska: ”Jag är ledsen över den här förvandlingen av ett nördigt positivt företag till de mobbare som de är 2017”. Och så hoppas han att man ska bli snälla igen på Google.