Digital-tv via bredbandet väntas få ett kraftigt uppsving i år. Konkurrensen är tuff. Canal Digital, Bredbandsbolaget, FastTV och Telia slåss om att ta en plats i vardagsrummet.

Trumfkortet i spelet är ett avtal med statliga SVT.

Ett trumfkort som än så länge bara Telia har. Det har minst sagt vållat heta känslor bland konkurrenterna, som länge försökt få in SVT i utbudet. Ilskan över att SVT särbehandlar Telia är påtaglig.

- Jag tycker det är konstigt att två mer eller mindre statliga bolag skyddar varandra, säger Peder Ramel, vd på Bredbandsbolaget, och undrar varför de inte kan skriva avtal med SVT på liknande villkor som Telia.

Stum av förvåning
Han får medhåll av Stephan Guiance, vd på Bonnierägda FastTV, som förhandlat med SVT sedan januari 2003 utan resultat.

- Vi är helt förstummade. SVTs beteende rimmar illa med Christina Jutterströms uttalande om att SVT ska finnas på alla plattformar, säger Stephan Guiance.

Han har inte heller fått någon bra förklaring av SVT. På SVT vill man inte lämna några klara besked.

- Det här är en sak jag inte vill diskutera med media, säger Jan-Olof Gurinder, vd-rådgivare på SVT, och tillägger att det pågår förhandlingar med Telias konkurrenter.

Bredbands-tv har på kort tid blivit en självklarhet för väldens operatörer.

- Alla operatörer med självakting har tv högt på sin agenda, säger Martin Thunman, vd på Packetfront, som levererar infrastruktur.

Han får medhåll av Jan Werne, vd på I3 Micro Technology, som levererar dekodrarna.

- Intresset är mycket, mycket stort över hela världen. Och genombrottet kommer nu, säger Jan Werne.

En förutsättning för att det ska bli fart på den svenska bredbands-tv-marknaden är att operatörerna har ett kanalutbud som kan konkurrera med andra teknikers. Här ingår naturligtvis SVTs kanaler, men än så länge är det bara Telia som skrivit på ett avtal.

Låg profil
Varken Viasat, som levererar tv till Bredbandsbolaget, eller Canal Digital vill kritisera SVT öppet. Även om det är uppenbart att leverantörerna som SVT nobbat är mycket irriterade så vill de inte vara för starka i sina uttalanden. Det finns en rädsla för att det slår tillbaka i förhandlingarna.

På Telia är man nöjd med utrullningen av bredbands-tv. Intresset har varit hysteriskt och det största problemet är att man inte kan bygga ut tillräckligt snabbt. Att SVT finns med i utbudet är en ren hygienfaktor.

- Det skulle vara svårt att sälja utan SVT, säger Ante Baric, chef för bredband på svenska Teliasonera.

Fakta

Januari 2005 - Telia lanserar bredbands-tv.
Oktober 2004 - Canal Digital börjar erbjuda sitt kanalpaket.
Augusti 2004 - Viasat och Bredbandsbolaget lanserar sin bredbands-tv.
Januari 2003 - FastTV grundas med målet att erbjuda bredbands-tv. Ett år senare köper Bonnier majoriteten av aktierna.