Den svenska spelbranschen har lagt ett nytt rekordår bakom sig med en beräknad omsättning på nära 12,4 miljarder kronor, enligt den senaste upplagan av rapporten ”Svenskt spelutvecklarindex”.

Förra året ökade omsättningen med sex procent jämfört med 2015, men för spelbranschen är det något av en nedtrappning. Omsättningen har haft en tvåsiffrig ökning under hela 10-talet – totalt har den tiodubblats sedan 2010.

Per Strömbäck
Per Strömbäck.

– Vi är glada att det redovisas sex procents tillväxt, det är ett nytt rekordår. Men det är en lite märklig situation när vi haft tvåsiffriga tillväxttal så länge och sedan redovisar ensiffrigt. De flesta branscher skulle vara glada för sex procent, säger Per Strömbäck som är talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen.

Men han vill inte säga att det branschen skulle ha tappat fart. Snarare förklarar han den lägre ökningen med att många stora svenska spelföretag har utländska ägare, och redovisar delar av sin försäljning utomlands.

De tre största, Mojang, King och Dice, har alla utländska ägare. Tillsammans omsatte de nära 7,4 miljarder kronor 2016, ned från dryga 8,4 miljarder året innan.

– Men det får man nog se som en bokföringsteknisk detalj. Det finns inget som tyder på att själva försäljningen minskat globalt, säger Per Strömbäck.

Läs ocksåCandy Crush-King samlar in 1,5 terabyte per dag – så analyseras allt

Fast när storbolagen backar i Sverige växer de mindre desto snabbare. Räknar man bort de fem största spelföretagens omsättning så ökar branschen sin omsättning med hela 23 procent.

Räknar man bort de fem största företagen ökar branschen sin omsättning med hela 23%.

– En orsak är att branschen har utvecklats organiskt under lång tid. Vi har haft några superstjärnor som satt Sverige på kartan, men bakom dem har vi ett stort ekosystem med många bolag som samarbetar istället för att se varandra som konkurrenter, säger Per Strömbäck.

Samtidigt fortsätter nyetableringarna i rask takt med 70 nya bolag under förra året. Räknar man bort dem som fallit bort sedan sist ökar branschen till 287 aktiva aktiebolag. Framför allt är det företag som sysslar med virtual reality som ökar snabbt. Idag ägnar sig vart tionde svenskt spelföretag åt vr.

Läs ocksåAmerikansk jätteorder till svenskt teknikbolag

Förra året hade bolagen som kartlagts i Spelutvecklarindex sammantaget 4 267 anställda, en ökning med 15 procent mot året innan.

– Bolagen skulle växa ännu snabbare om det fanns fler att anställda. Det är väldigt många som söker folk. Det finns spelbolag som har 10, 20 eller i något fall över 50 vakanser. Egentligen är efterfrågan på kompetens den största bromsfaktorn just nu, säger Per Strömbäck.

Andelen kvinnor inom branschen ligger dock kvar på 18 procent, även om antalet anställda kvinnor ökar, trots många års försök att minska snedfördelningen.