I mars 2012 köptes Sonicwall upp av Dell och hamnade då, likt många andra förvärv, som en del av it-jättens mjukvarudivision. Drygt fyra och ett halvt år senare, i november 2016, köptes bolaget ut från Dell, av riskkapitalbolaget Francisco Partners.

Tidpunkten för den affären var kanske inte heller helt överraskande, då det skedde en knapp månad efter att världens hittills största it-köp ägt rum, där Dell köpte EMC för motsvarande 550 miljarder kronor.

Sedan dess har Sonicwall, som främst gjort sig känt för sina brandväggar, stått på egna ben. Detta under den nya ägaren Francisco Partners, som även är huvudägare till Sonicwalls säkerhetskonkurrent Watchguard. Och bolagets säljdirektör för Emea, Michael Berg, säger att saker och ting börjar falla på plats igen efter några annorlunda år.

– Vi har varit självständiga sedan november, och efter tre kvartal har vi fått upp ett momentum och hittat tillbaka. Michael Dell var faktiskt överraskad över hur snabbt våra partner var beredda att komma tillbaka, säger han och konstaterar att det är betydligt lättare att jobba numera.

– Idag ser vi på oss själva som en startup, men en startup med 26 års erfarenhet av branschen.

Vad är den största skillnaden mellan nuläget och att ägas av Dell?

– Självständighet är ovärderligt. Idag är vi mästare över vårt eget öde. Det fanns så klart många fördelar hos Dell också, där vi fick många nya partner och var med på spännande projekt. Men de försvinner inte. De flesta är vi fortfarande partner med, men nu kan vi agera självständigt istället för att vara en avdelning av en avdelning i en avdelning.

På sätt och vis handlar det alltså om att börja om, även om mycket påminner om hur det var i Sonicwalls glansdagar. Även då var det partnerledet som var nyckeln till framgång.

I dagsläget har bolaget 70 anställda i Europa, av vilka två sitter i Sverige. Globalt utgörs styrkan av cirka 1 300.

– Det vi vill visa nu, utöver vår tillväxt, är nya produkter och nya tjänster. Det är inte bara brandväggar längre. Brandvägg är lite av en smör och bröd-produkt för oss, men det är en av tre huvudprodukter, säger Michael Berg.

De andra två huvudprodukterna är e-post-säkerhet samt säkring av mobil uppkoppling, och mer är på gång inom kort.

– Produkterna har utvecklats, och vi har en stor lansering den 26 september med spännande produkter.

Traditionellt sett har det varit mindre företag som varit Sonicwalls främsta målgrupp. Det gäller även idag, men förhoppningen är bredare än så.

– Vi har olika produkter för olika målgrupper, från bolag med ett fåtal anställda och hemmakonor upp till stora organisationer. Vi har till exempel flera kunder inom offentlig sektor och stora retailföretag.

I Sverige ska vägen tillbaka främst gå genom distributörerna, som utgörs av trion Infinigate, Tech Data och Exertis Captech, och deras återförsäljarnätverk. Och arbetet med att bygga vidare på den svenska partnerbasen pågår för fullt, enligt David Holm, som leder det arbetet i Sverige.

Bolagets främsta konkurrenter i Sverige är bolag som Fortinet, Sophos och Cisco. Att Fortinet har ångat fram på ett aggressivt sätt, inte minst genom en generös prissättning, har vi skrivit tidigare. Men den stundande prisbataljen verkar inte stressa Michael Berg.

– Jag tror att vi har ganska bra svar på det, och att vi kan konkurrera med dem, säger han.