Googles Street View-projekt, som sedan 2007 har lagt upp panoramabilder på vägar och byggnader online för alla att ta del av, genomgår en rejäl uppdatering. Det skriver Wired.

Google har uppdaterat sina Street View-kameror för första gången på åtta år. De nya kamerorna ska ge bättre bilder – skarpare, med högre upplösning och mer intensiva färger - och bättre data för företagets maskinlärningskapacitet.

Dessutom ska Google utnyttja sina enorma investeringar i maskinlärning och artificiell intelligens på det här området. När ett foto tas av en Street View-bil så ska algoritmer kunna upptäcka relevanta gatunamn och nummer, och automatiskt lägga in dem i Googles databas.

Läs mer: 5 krav för att lyckas med AI

Mjukvaran kan också identifiera namn på företag och logotyper.

Google arbetar dessutom med att förbättra mjukvaran, så att den en dag ska kunna känna igen olika typer av butiker utefter deras utseende, och kunna läsa mindre skyltar som visar detaljer som öppningstider.

Jen Fitzpatrick som är chef över Googles kartverksamhet säger till Wired att företaget nu får svårare frågor från användarna vilket kräver en fräschare, mer detaljerad digital modell av världen. Ett exempel är en fråga som ”Vad finns det för Thairestauranger som har öppet nu och som har hemleverans till min adress?”.

Läs mer: Nu ska Försvaret storsatsa på AI

Bättre teknik ska leda till bättre data för Googles maskinlärningskapacitet, vilket också kommer att innebära utökade möjligheter för söktjänsten och funktionerna för den digitala assistenten. Jen Fitzpatrick ger ytterligare ett exempel till Wired som går ut på att Google Maps i framtiden skulle kunna besvara mer detaljerade frågor som refererar till hur världen ser ut, som till exempel ”Vad heter den rosa affärer som ligger bredvid kyrkan i hörnet?”. ”De frågorna kan bara besvaras om vi har en rikare och djupare information”, säger hon.