Idag är det ett år sedan det blev klart med världens hittills största förvärv i it-världen, där Dell köpte EMC för 67 miljarder dollar eller 550 miljarder kronor. I den officiella kommunikationen från Dell Technologies bjuds det på svulstighet i kubik även idag, ett år efter affären. Man får nog antingen vara blind eller icke läskunnig för att missa budskapet om att affären handlar om storlek.

Hos huvudkonkurrenten, numera uppdelad i HP och HPE, konstaterade koncernchefen Meg Whitman efter affären att bara räntorna skulle kosta Dell runt 2,5 miljarder dollar per år, pengar som annars kunnat läggas på forskning och utveckling. Dell EMC meddelar i sin årsrapport hur mycket skuldberget har minskat under första året. 9,6 miljarder dollar har betalats tillbaka. En hel del av den summan har gissningsvis hämtats in från försäljningar av tidigare inköpta mjukvaru- och konsultdelar av koncernen.

Dell EMC konstaterar också att man, räntebetalningarna till trots, har satsat 5 miljarder dollar på forskning och utveckling under året.

För de båda svenska organisationerna dröjde det till februari med sammanslagningen, men i dag är såväl Dell som EMC på plats i Dells tidigare lokaler i Solna. Det är en glad Stefan Alariksson, Sverige-vd på Dell EMC, som tar emot och berättar om det senaste årets resa, var bolaget står idag och vart man vill framöver.

– För mig är det här tionde året som Sverige-vd på amerikanska bolag, och jag skulle säga att det här är det bästa jobb jag har haft i hela mitt liv, säger han.

– En viktig del är den smältdegel som har uppstått när vi får samla alla under samma tak och i samma organisation. Det har varit en otroligt kul resa under det första halvåret och vi har fortsatt rekrytera, inte minst har vi fått in fler specialister. Det är väldigt kul att vara i en organisation som växer, och att få se att man kan slå ihop ungdomlig energi med senior erfarenhet.

Läs ocksåHPE köper AWS-specialist för hemlig summa

Redan när affären presenterades väcktes fågan om hur det fortfarande pc-tunga Dell skulle passa ihop med EMC, där fokus främst legat på lagring till stora kunder. Och som vi tidigare skrivit innebar den gemensamma svenska organisationen en tydlig slagsida åt Dellhållet, vilket gjort att många tunga EMC-namn har lämnat. Stefan Alariksson pratar dock hellre om den rekryteringsvåg bolaget gjort sedan februari.

– Vi har rekryterat flitigt under första halvåret, och det har faktiskt inte varit särskilt svårt. Det är många som vill jobba i en organisation som har ett helhetsperspektiv. Folk uppskattar den satsning vi gör där man kan prata om helheten, säger han.

Och om det har funnits missnöje tidigare så verkar det vara borta nu. I alla fall om man ska tro resultatet av den årliga medarbetarundersökningen, som går under det lika klatschiga som självklara namnet Tell Dell.

– Vi har gjort den för hela bolaget för första gången i år och det är glädjande att se att det finns et genomgripande stöd i organisationen och att de flesta tror på strategin. Visionen är så solklar. Vi vet vart vi vill komma, vet vad vi ska säga till kunder och partner.

Och hur skulle du sammanfatta den visionen på enklast tänkbara sätt?

– Som den ledande infrastrukturleverantören inom it kan vi hjälpa kunderna att bygga sin digitaliserade framtid. Med vårt erbjudande från ax till limpa, det vill säga från skrivbordet till datacentret, finns det inte en enda kund som inte vill prata med oss idag.

Eftersom det är första gången som EMC-folket tillfrågats i undersökningen finns inget jämförelsematerial bakåt om hur de upplever sin nya situation gentemot den tidigare. Stefan Alariksson ser det som sagt som ett glädjande resultat, men han sticker inte under stol med att sammanslagningen av två organisationer har kostat en hel del kraft.

– Det finns alltid saker att jobba med. Det har varit ett intensivt arbete internt med att få ihop administration och olika system, men den typen av utmaningar uppstår ju alltid. Det är nog en och annan som har upplevt frustration och vår ekonomichef och andra administratörer har nog fått ett par gråa hår undre det senaste året, säger han.

Medan den svulstiga kommunikationen från amerikanska Dell som sagt främst basunerar ut storleken är det lite mer blygsamma tongångar från det svenska gänget. Här vill man som sagt främst trycka på att bolaget idag har produkter för hela it-leveransen, från den av Dell fortsatt så älskade pc:n hela vägen till datacentret.

Läs ocksåNu har HPE till slut blivit av med all mjukvara

– Vi vill vara relevanta, och det vill de som kom mer hit också vara. Det är en enorm skillnad mot hur det såg ut för tio år sedan. Då handlade det om att leverera en produkt. Idag är det en mycket mer dynamisk dialog. Nu handlar det mer om hur man ska digitaliseras framåt.

Men att det finns en ny dialog idag om hur bolag ska digitaliseras behöver ju inte gå ut över viljan att fortsätta kränga hårdvara. Pc:n spelar alltså fortfarande en central roll i Dell EMC-världen. Ett viktigt delmål framöver för svenska Dell är att ta över servertronen från sin ständiga rival HP. Och lite smittsam är nog moderbolagets vi vill vara störst-retorik, för nu ska svenska Dell också bli störst.

– Idag är det i princip ett två hästars-race på serversidan. Det är HP och vi, och i år tänker vi gå förbi dem. Servermarknaden totalt sett sjunker men vi visar tvåsiffrig tillväxt, så vi äter verkligen marknad där, säger Stefan Alariksson.

– På lagring är vi redan nummer ett och tittar man på klientsidan så är vi störst på företags-pc globalt sett.

Hur ser receptet ut för att ta över servertronen?

– Vi har precis släppt den 14:e generationen och ska fortsätta det fantastiska arbete vi har gjort. Vi har dels den traditionella serveraffären, men det är framför allt konvergerad infrastruktur som driver serveravtal idag. Marknaden har förändrats ordentligt de senaste åren med en ny konsumtionsmodell. För oss är det en alldeles utmärkt utveckling. Fler och fler använder molnet som en leveransmodell i sin organisation, men det kan inte bara handlar om publika molntjänster, utan man måste nästan alltid hitta en hybrid modell, och det är verkligen en sweet spot för Dell.