Kanske är företagskunderna guldet vid slutet av regnbågen för Facebook-ägda Whatsapp. För nu satsar företaget återigen på att nå målgruppen genom att lansera en helt fristående version av den populära meddelandeappen. Framtagen med syftet att underlätta kommunikation mellan företagen och deras kunder.

Företagsversionen kommer vara gratis för mindre bolag. Tillhör man däremot de bolag som har en större och global kundbas får man betala för sig. Vad det kan kommat att kosta är dock än så länge en välbevarad hemlighet. Satsningen kan vara en indikation på hur Facebook faktiskt tänker tjäna pengar på plattformen de köpte 2014 för ungefär 22 miljarder dollar, skriver IDG News.

Läs också: Whatsapp inför verifierade konton för att locka företag till tjänsten

I ett blogginlägg framgår hur Whatsapp föreställt sig hur appen kan användas. Flygbolag, e-handelssajter och banker kan denna väg hålla kontakt med sina kunder och förse dem med information som avgångstider, leverensbekräftelse och andra löpande uppdateringar.

Whatsapp har haft ögonen på företagskunderna en längre tid och sakta men säkert stärkt den delen av verksamheten. Häromveckan meddelade de att ett slags verifikationssystem för företagsanvändare införs. En grön liten markering vid namnet indikerar att kunden verkligen har kontakt med företaget och inte en bedragare. De har också öppnat upp för att företag kan kontakt användare i marknadsföringssyfte.

Första steget är ett pilotprojekt med brittiska e-handelsbolaget Yoox Net a porter. De säger att många av deras kunder gärna använder sig av Whatsapp i andra sammanhang, och gärna istället för epost och sms. Företagsversionen har nu integrerats med deras plattform för orderhantering och testas ut mot kunderna.

Läs också: Företag erbjuder miljoner för säkerhetshål i Whatsapp

Användningen av tjänster som Whatsapp och Snapchat har ökat bland både stora och små företag. Inte minst som internt samarbetsverktyg. Ibland även i situationer där information inte får skickas den vägen. Det har till exempel hänt att brittiska läkare och diplomater har skickar känslig information via tjänsterna, trots att det är förbjudet. Men visar ändå på att det finns en efterfrågan och ett behov.

Även Facebook har lagt mycket tid och resurser på att ta fram lösningar för företagsanvändare, inte minst Workplace som lanserades i oktober förra året.