I början av juli stod det klart att Gandalfs vd och ägare David Nicander sålt 85 procent av bolaget till Elko, en distributörsjätte med huvudkontor i Riga och som finns representerat i 24 länder i Europa och Centralasien. Omsättningen för koncernen under 2016 landade på knappt 12 miljarder kronor.

David Nicander äger fortfarande 15 procent av Gandalf, och är kvar som vd, och han låter nöjd över beslutet att sälja.

– Det känns väldigt bra. Det är inte alltid det gör det när man ska sälja en verksamhet, men det här känns som helt rätt köpare, säger han och utvecklar:

– Vi har tidigare identifierat att vi behöver bli starkare och kanske få någon koppling till någon europeisk aktör. Jag känner till Elko sedan 20 år och när vi sedan träffades kändes det helt rätt.

 David Nicander
David Nicander har sålt största delen av sitt bolag, men fortsätter som vd under de nya lettiska ägarna.

För Elko är köpet ett viktigt steg västerut, men i dagsläget kommer Gandalf fortsätta på samma sätt som tidigare, och som en egen verksamhet.

– Konsolidering innebär ofta besparingar. Här är det tvärtom. De vill att vi ska växa, på egna ben och med egna resurser.

Så ni ska rekrytera nu?
– Vi har anställt några produktchefer till och den nya säljorganisationen satte vi för ett par år sedan. Johan Falkström (säljchef) är så pass erfaren att han kommer att få bra fart på försäljningen.

De tre nya produktcheferna är kopplade till de tre nya leverantörer som plockats in hittills: Intel, HGST och Sandisk.

Läs också: Hett i höst - it-leverantörerna spanar trender och storsäljare

Det är fortfarande lagring som är huvuddelen av Gandalfs verksamhet. David Nicander uppskattar att lagringsprodukterna står för ungefär 50 procent av bolagets omsättning, som under det senaste räkenskapsåret 2016/17 landade på 675 miljoner kronor.

Hur mycket David Nicander fick för att sälja 85 procent av bolaget vill han inte kommentera.

Vad händer med namnet Gandalf, ska ni byta ut det nu?
– Inte initialt. På sikt kanske vi gör det. Vi kommer nog att smyga in vår tillhörighet i loggan, det vill vi ha. Vi är stolta över att vara en del i Elkogruppen.

För Elko är köpet av Gandalf ett sätt att etablera sig på en ny marknad. Det första steget gäller främst Sverige, men ska nog också ses som en start för de andra nordiska länderna.

– Ja, det är ett sätt för dem att satsa på Norden. Det finns mycket som påminner om varandra i Baltikum och Norden, så att ta klivet in här är viktigt för dem.

Läs också: Så laddar grossisterna inför hösten – nya lurar och säkerhet i topp

Bolagets koncernchef Svens Dinsdorfs säger så här om affären med Gandalf och intåget i Sverige och Norden:

– Vi har tittat på geografisk expansion under en lång tid. Gandalfs affärsmodell och organisationsstruktur är väldigt lik vår och det gör att vi känner oss väldigt trygga med det här förvärvet. Genom att bli en del av Elko Group kommer Gandalf kunna utöka sin produktportfölj avsevärt och vi kommer att kunna dra nytta av varandras erfarenheter.