CGIT åker med i Zenuitybilen...

CGIT har tagit hem en stor och viktig affär med Zenuity, som är Autolivs och Volvo Cars samriskbolag för självkörande bilar. CGIT:s lösning är baserad på den absolut senaste tekniken och utgör en av grundbultarna i Zenuitys deep learning-projekt och spelar en central roll i utvecklingen av AI. Affären är initialt värd över 16 miljoner kronor exklusive underhålls- och driftavtal.

– Vi ser en enorm potential och tillväxt inom AI och deep learning just nu, inte bara inom fordonsbranschen utan faktiskt inom nästan alla branscher, säger CGIT:s vd Mattias Bergkvist.

Läs också: Trots smartare lurar – därför är pc:n fortsatt kung på företagen

Christian Gustavsson, medgrundare och huvudansvarig för att ta fram konceptet som kunden valt säger såhär om varför kunden valde CGIT:

– Jag tror att en stor anledning till varför vi fick förtroendet var att vår lösning från början innefattade marknadens bästa komponenter för AI och deep learning och att vi höll fast vid den lösningen genom hela processen.

… och Ericsson hakar på

Ericsson ska också vara med och utveckla teknologier för självkörande bilar med Zenuity. Ericsson ska vara med och utveckla en helhetsplattform med mjukvara och funktioner för Connected Safety, Advanced Driver Assistance Support och Autonomous Driving.

Helhetslösningen ska bestå av mjukvara i bilen som är integrerad med andra fordonsfunktioner, inbyggda sensorer och molnsupportfunktioner som tillför extern data från andra fordon. I ett första steg sker samarbetet för att utveckla Zenuity Connected Cloud med hjälp av Ericsson IoT Accelerator.

Mer finskt stål till Wipro

Indiska konsultjätten Wipro har förlängt sitt åtagande hos finska stålkonceren Outokumpu. Det nya avtalet är på fem år och innefattar drift och applikationshanteringstjänster för SAP-systemet samt supporttjänster för de olika anläggningarnas äldre applikationer. Grunden utgörs av Wipro Holmes Artificial Intelligence Platform.

– Wipro har fortsatt framgång i Norden. Vi fortsätter att investera i Norden och det ger avsedd effekt. Vi har nöjda, befintliga kunder som vill fortsätta och utökar sitt samarbete med oss, där är Outokumpu ett exempel. I år har vi tecknat ett antal nya kontrakt med kunder i samtliga nordiska länderna, säger Carl-Henrik Hallström, Nordenchef på Wipro.

Lexicon har fått blodad tand

Lexicon IT-konsult fortsätter köpa bolag. Den här gången är det Göteborgsbolaget Itent som köps upp. Bolaget är fokuserat på att hjälpa tandvårdskliniker med bland annat strukturdesign och installation av nätverk, serverlösningar anpassade för dental it.

Grundaren Christian Dybeck fortsätter att vara ansvarig för verksamheten som kommer att agera och verka i Göteborg med omnejd.

– För mig är Itents kunder och erbjudanden extra intressanta då bolaget kommer stärka vår tjänsteleverans inom support, drift och datacenter. Eftersom vi har andra tandvårdskliniker inom Göteborgsregionen så utökar vi nu vårt erbjudande inom dental it inom vår koncern, säger Carl Johan Bernadotte, vd på Lexicon IT-konsult.

Läs också: HPE köper AWS-specialist för hemlig summa

– Vi har under en längre tid diskuterat förändringen inom tandvårdssektorn refererad till den digitala transformation som nu sker på marknaden. Jag har haft en dialog med Lexicon IT-konsult och känner att tillsammans med dem kan vi erbjuda våra kunder en helt annan bredd, säger Christian Dybeck.

B3IT får sydlig energi

B3IT har som ensam leverantör fått tilldelning i Öresundskrafts upphandling Digital partner för nytt kundgränssnitt. Konsultbolagets uppdrag blir att göra om Öresundskrafts digitala kundgränssnitt med webb som nav och innefattar exempelvis strategi, konceptualisering, design, utveckling och implementation.

Avtalet är på tre plus fem år och från upphandlingsunderlaget framkommer ett potentiellt värde på affären på upp till 30 miljoner kronor förutsatt att avtalet förlängs.

– Vår ambition är att göra våra kunder till vinnare i den digitala transformationen genom att kombinera strategi, design, teknik och styrning. Vi är mycket glada och stolta över tilldelningsbeslutet och möjligheten att få bli partner till Öresundskraft. Att vi vinner deras förtroende i konkurrens med 17 av de bästa i marknaden tar vi som en stor framgång för vår satsning, med etableringen av B3IT Digital Xperience och förvärvet av digitalbyrån Rebel & Bird tidigare i år, säger Sven Uthorn, vd och koncernchef för B3IT.

Evry får nytt jobb av arbetsgivarna

Evry har förlängt sitt avtal med arbetsgivarorganisationen Svensk Näringsliv och dess medlemsorganisationer. Det nya treårsavtalet innefattar service desk, arbetsplatser och infrastruktur. De båda parterna har redan samarbetat i sex år.

– Vårt nya avtal är en viktig del av våt arbete för att erbjuda anställda i Svenskt Näringsliv och medlemsorganisationerna ett effektivt och modernt it-stöd. Arbetet med att etablera det nya avtalet har präglats av stort engagemang, och vi har nu en lösning som ger ömsesidig nytta, säger Kristofer Kjell, it-chef på Svensk Næringsliv.

Vaimo öppnar nytt

E-handelsbolaget Vaimo öppnar kontor i Belgien. Etableringen är ett steg i bolagets strategi att expandera i Europa och kontoret kommer att rikta sig mot både b2b- och b2c-handlare i Benelux-länderna.

– Vaimo har med stor framgång etablerat sig i tio länder runt om i världen sedan bolaget grundades 2008. E-handelsmarknaden i Benelux-länderna växer snabbt och det finns stor efterfrågan på vår kompetens inom e-handel samt inom strategier och lösningar för omnikanal. Med vårt nya kontor blir det möjligt för oss att hjälpa de b2b- och b2c-handlare i regionen som letar efter en strategisk lösningspartner för att kunna växa över gränserna, säger Breght Evens, landschef på Vaimo i Benelux.

Det nya kontoret ska ligga i belgiska Genk. Vaimo har nyligen byggt en b2b-lösning för Lecot-Raedschelders, en belgisk byggaktör. Men målet är att hjälpa även övriga branscher att öka sina online-intäkter.

– Detaljhandeln är pulsådern i dessa tre länders ekonomi och regionen är en av Europas största e-handelsmarknader. Dessutom växer den snabbt och har en stark köpkraft vilket gör den mycket intressant för oss. Att etablera oss i Benelux är också en viktig del i vår övergripande strategi för att nå målet om att bli världens ledande leverantör av e-handelslösningar baserade på Magento Commerce-plattformen, säger Vaimos vd, med det för regionen så passande namnet David Holender.