Det var i april som Advanias bud på Caperio presenterades. En sommar senare börjar den gemensamma organisationen falla på plats.

För de båda bolagens tidigare vd:ar väntar nu följande uppdrag: Caperios vd Tomas Wanselius blir vd för det sammanslagna bolaget i Sverige, medan Advanias vd Mikael Noaksson tar rollen som operativ chef i koncernen. Högst upp i toppen är det dock isländska händer som styr, i form av koncernchef Gestur G Gestsson.

I förra veckan presenterade de båda vd:arna sina framtida planer för personalen.

– Vi har informerat om hur det ska bli. Målbilden är att vi ska ha en ny gemensam organisation från 1 januari. Det har känts bra sedan vi presenterade affären och folk känner att det är rätt, säger Tomas Wanselius, som gjort en liknande resa tidigare när han var vd på Portal, ett bolag som köptes upp av Atea 2010, och vars personal idag har hoppat över till ett flertal andra bolag i branschen, inte minst Infront IT-Partner.

– Det är mycket mera glädje och nyfikenhet nu än vad vi hade vid Portal. Den typen av diskussioner som var då har vi sluppit. Från Portal är det många som har spridits idag. Det här ska inte bli en sådan affär, det har vi varit noga med, utan det här ska bli en affär där vi ska växa.

Någon garanti för att Portalscenariot inte inträffar finns så klart inte. Men Mikael Noaksson lät tämligen säker på att det inte skulle bli så strax efter att affären presenterats. En av anledningarna han angav då var att 120 nya kollegor verkligen behövs eftersom efterfrågan varit högre än vad den svenska Advaniastyrkan kunnat leverera. Men den allra viktigaste anledningen som den nya ledarduon målar upp är att bolagen faktiskt kan komplettera varandra, då Advania valt en mer tjänsteinriktad väg medan majoriteten av Caperios intäkter kommer från produktförsäljning.

Och kostnadsbesparingar och stora nedskärningar har båda bolagen varit med om nyligen, och att båda organisationerna är väl trimmade och idag snarare pratar om rekrytering än nedskärning är tydligt.

– 2013 hade vi en dipp, där vi gick från 238 anställda till 120, så vi har precis genomgått en stor omvandling personalmässigt. Idag har vi ett bra koncentrat av väldigt duktiga människor, sägr Tomas Wanselius.

– Vi hade en liknande nedgång 2008-2009, till skillnad från nu då vi har en svensk ägargrupp så ägdes vi av islänningar och vi drabbades extra hårt under finanskrisen. Då hade vi i tio års tid sagt att vår produktförsäljning skulle öka. Det var också då vi tog beslutet att istället börja med mer sourcing och kontraktsbundna affärer. Vi hade turen att börja då, och sedan började plötsligt alla börja prata cloud runt 2013, säger Mikael Noaksson, som hoppas göra samma resa med Caperios kunder.

– Caperio omsätter nästan en miljard på att sälja produkter, med en hög kundnöjdhet. Vi ser att det finns stora möjligheter att transferera de kunderna till mer kontraktsbundna affärer. Vi gör det här förvärvet för att hitta affärssynergier och inte kostnadsbesparingar, säger Mikael Noaksson.

Just kundnöjdhet är ett begrepp som de gärna återkommer till. Och att den är hög fick de båda nyligen ett kvitto på när Radar presenterade sin årliga kundundersökning. Caperio toppar kategorin Användarnära IT, det vill säga produkter och produktnära tjänster, medan Advania kniper en andraplats inom Verksamhetsnära IT, en kategori som enkelt kan förklaras med det värde som it skapar för verksamheten .

– Vi har båda under några år varit på topp fem, så det är kul att vi är där igen. Det är ett bevis på att vi håller hög kvalitet under lång tid, säger Tomas Wanselius.

Läs ocksåSå ska Ikea fortsätta satsningen på smart teknik – "integreras i allt"

Fokus framöver ligger alltså på det kontraktsbundna. Innan förvärvet fördelades Advanias intäkter grovt räknat på 45 procent kontrakt, 30 procent tjänster och 25 procent produkt. Hos Caperio kom ungefär 80 procent av intäkterna från det man väljer att kalla produktkonsult.

– Vi borde kunna ta flera av Caperios kunder och flytta över till vår leveransmodell. Vi har ingen ambition att ta extremt generiska tjänster, utan det viktigaste för oss är att ha långa relationer med kunderna och att de är riktigt nöjda. Då kommer vi att kunna växa. För oss är det viktigare att behålla de kunder vi har än att börja jaga nya, säger Mikael Noaksson, som poängterar att det handlar om att bygga förtroende, och hittills har han sett att det lönar sig.

– Ju längre in i verksamheten du kommer desto mer tillit måste du ha från kunden. Vi har inte förlorat en enda av de större privata kunder som vi har haft sourcing på.

Hur ser målsättningen ut för den gemensamma verksamheten, har ni satt några konkreta mål?

– Efter ett år hoppas vi ha flyttat över några kunder. Ser man på den långa resan så handlar det om att flytta alla till mer kontraktsbunden tjänsteförsörjning. Som vi ser det finns det en anledning till att kunder har köpt av Caperio neller Advania. Det handlar om pålitlighet. Ska vi kunna konkurrera med bolag som Evry, HCL och Tieto så måste det vara den delen vi konkurrerar med. Vi kommer aldrig att vara billigast.

Läs ocksåDistributörsjätte köper Gandalf – vill etablera sig i Norden

Ett konkret mål för den nya verksamheten är att börsnoteras. Den exakta tidpunkten för det är ännu inte satt. Det är den nordiska koncernen Advania som ska noteras och målbilden är att det ska ske i Stockholm.

– Det är vår ambition, att vi ska göra oss klara för notering. Vi har inte satt något datum och det är i grunden en ägarfråga. Det viktiga är att vi är redo när det ska ske och då kommer vi att välja den lista som passar bäst vid det givna tillfället, säger Mikael Noaksson.

Hade det inte varit lättare att ta Caperios börsplats direkt?

– Advania är ett annat bolag med helt andra förutsättningar och affärsplan än den Caperio hade, jag tror det är viktigt att vi får möjlighet att lyfta fram det under den uppmärksamhet vi kan skapa vid en ny notering.