Efter ett par år då det gick spikrakt uppåt för kinesiska smartphone-tillverkaren Xiaomi så drabbades de av växtvärk i början av året och drog i nödbromsen. De drabbades av leveransproblem och tunga avhopp samtidigt som de mötte tuff inhemsk konkurrens från nya tillverkare.

Nu siktar de på en comeback – och det verkar som om de är på rätt väg. Andra kvartalet var de tillbaka på topp 5-listan över de största globala smartphone-leverantörerna då försäljningen ökade med 59 procent (jämfört med motsvarande period året innan) och sålde 21 miljoner enheter under perioden, enligt analysföretaget IDC.

Läs mer: Iphone stärker greppet om svenska företag – tvärt emot globala trenden

Grundaren och vd:n Shou Zi Chew har talat om ”en rad bakslag som tillsammans blev den mest utmanande perioden i företagets historia”.

– Vi behövde sakta ner, säger företagets finansdirektör Shou Zi Chew i en intervju med Financial Times. Vi gick från noll till 10 miljarder dollar i omsättning på fyra år. Tänk vilken organisatorisk utmaning det är. Vi behövde bygga organisatorisk styrka.

Xiaomis strategi för comeback består av tre fronter, skriver Financial Times: Förbättra tekniken, bredda distributionen och att bli globala.

På tekniksidan har de gjort en satsning på att designa sin egen processor, vilket ska minska beroendet av utländska komponenttillverkare som Qualcomm.

Läs merNytt bakslag för Xiaomi när Android-gurun Hugo Barra hoppar av

De talar om att komplettera sin onlineförsäljning med fysiska butiker och i dessa satsar de på intilliggande produkter – till exempel har de varit framgångsrika inom ”wearables” som till exempel fitness-armband.

Därtill ska de alltså genomföra en global expansion, där de är särskilt fokuserade på Indien, en marknad där konkurrenter som Oppo och Vivo haft framgångar.

Huruvida den här strategin verkligen blir en framgång i längden återstår att se, men andra kvartalet ger en fingervisning om att den stukade mobilraketen är på väg tillbaka.