Just nu är Riksbyggen inne i slutspurten av sitt stora systembyte och i förra veckan släcktes stordatorn ner.

Men det har inte gått helt obemärkt förbi för de boende hos Riksbyggen. I dagarna skickades ett andra mejl ut där Riksbyggen beklagade de driftstörningar som kunderna märkt av.

– Efter att vi har gått live med nya affärssystemet så har vi haft utmaningar med avisering och vissa ekonomiska rapporter, säger Riksbyggens cio Amir Chizari.

Läs också: Nu byter SKF affärssystem – för tio miljarder kronor

– Det har framförallt berott på att vi har gått från många system där informationen varit utspridd till ett fåtal system och då har det blivit några fel vid migreringen i samband med det. Det är en fråga om datatvätt.

På det stora hela har dock systembytet gått bra framhåller han.

– När man gör ett så här stort byte vore det konstigt om allt gick helt rätt och det inte märktes alls, säger han.

– Tekniskt sett är plattformen stabil. Det är ju också så att vi har bytt till standardsystem nu och det gör att det ser annorlunda ut för kunden nu och det tar också ett tag att vänja sig vid.

Läs också: Stort systembyte på Riksbyggen ­– nu ska stordatorn fimpas

Syftet med att byta från en spretig och egenutvecklad it-miljö till en konsoliderad miljö med standardsystem är att kunna skapa digitala tjänster på allvar.

– För att tillhandahålla tjänster automatiserat måste alla data vara 100 procent rätt och det är det som ligger i pipen nu.

Som exempel på digitala tjänster pekar Amir Chizari på digitala köer som Riksbyggen infört och där man exempelvis kan ställa sig i kö för en parkeringsplats , en lokal eller ett förråd.

– Vi kommer att erbjuda fler sådana digitala automatiserade tjänster allt eftersom.

Redan i år? 

– Det vågar jag inte lova, säger Amir Chizari.