– Hur blir vi bättre på teamwork?

Ett par hundra personer lyssnar noga när Anton Fenske, utvecklare på Klarna, går igenom ett antal viktiga saker som kan lyfta lagarbetet.

Han talar om det som brukar kallas bussfaktorn. Om någon i ett team blir påkörd av en buss kan de då fortsätta arbetet? Eller finns det kompetens som inte delas?

– Men det finns också det som kallas omvänd bussfaktor ­– då frågar man sig hur många i teamet som kan bli påkörda av en buss innan det går att sätta igång och jobba, säger han och får publikens skratt med sig.

Publiken får med sig konkreta råd – som att inte använda kodgranskning till att slå ner på era kolleger utan till att lära av varandra, fira framgångar och att ta hand om nyanställda.

Läs också: Klarna får banktillstånd och utmanar storbankerna

Det är konferens på betalföretaget Klarna och nästan 500 personer har samlats på Waterfront i Stockholm dagen före företagets årliga stora kickoff. I stort sett alla utvecklare och alla på produktavdelningen är på plats.

Under en heldag kan de lyssna på 18 kolleger som håller halvtimmeslånga dragningar kring olika ämnen – allt ifrån smarta sätt att bygga appar, tips på hur maskininlärning kan användas och mer specifika tips kring olika programspråk. Ytterligare nio talare får göra lite mer underhållande snabbdragningar ­kring olika ämnen – lightning talks – mot slutet av dagen.

– Den enda talaren utifrån var morgonens keynote, säger Case Taintor.

Det var han och en kollega som en gång kläckte idén om en gemensam konferens för tre år sedan.

– Vi arbetade på kontoret i Tel Aviv och pratade om att vi såg fram mot kickoffen i Stockholm eftersom vi bara ses online annars. Kanske kunde vi organisera ett möte med andra kolleger med liknande intresse som oss i samband med kickoffen – då tänkte vi de som arbetade med språket Ruby.

klarna
Fr.v: Daniel Jensen, Kim Öberg och Case Taintor.

Från början tänkte de sig en halvtimmes fika men rätt snabbt bollade de vidare och började tala om en träff på kanske några timmar.

– Så plötsligt sa min kollega – varför inte alla utvecklare på Klarna? Han gick hem och gjorde en plan som var väldigt detaljerad, ända ner på vad vi skulle prata om och vilka som kunde vara talare och en budget. Vi lämnade den till företagsledningen och inom en vecka hade vi fått klartecken.

Och konferensen – eller The Konferense som den kallas – har redan hunnit bli ett omtyckt avbrott i vardagslunken.

Utbildning, kompetensdelning och nätverkande – här är allt inbakat.

– Jag tycker det här är toppen, säger Daniel Jensen som är produktchef.

– Det här är ju en stor kostnad som företaget tar för att göra oss anställda glada.

Just att träffa alla kolleger som i vanliga fall sitter utspridda över världen är värdefullt tycker han.

– Vi kan prata om vart vi är på väg och se till att vi jobbar i samma riktning. Och vår teknikchef började dagen med att berätta om sin vision så där hade vi en utgångspunkt.

En viktig del i det hela är att konferensen inte är byggd externt utan att allt arbete görs av Klarnas utvecklare själva – ingen har det som enda uppgift.

– Jag tror vi skulle förlora lite av idén om vi lät andra ta över det, säger Kim Öberg som är med i den grupp som anordnar konferensen.

– Det är väldigt uppskattat att vi just gör det själva.

Läs också: 4 heta nya it-jobb – som lär bli kvar

Inte ens sådant som logga har köpts in utifrån utan fixats internt av en intresserad kollega.

Under åren har antalet anställda i Klarna ökat och från runt 300 deltagare första året är det nu drygt 450 – en stor andel av de 700 som arbetar på tekniksidan inom Klarna alltså. Totalt har företaget 1 600 anställda.

Och över tid har konceptet förfinats.

– Första året var talarna av väldigt varierande kvalitet, säger Case Taintor.

– Men i år har alla fått gå talarutbildning och är mycket bättre generellt.

Dessutom har rasterna blivit fler.

– Det var ett önskemål vi fick att många inte tyckte att det hann nätverka och prata med varandra ordentlig, säger Kim Öberg.

Och The Konferense är här för att stanna det tror de alla tre.

– Rekryteringstakten på företaget avgör hur många det blir och det enda som är knepigt är att hitta bra platser att ha den på som är tillräckligt stora, säger Case Taintor.