Det stora slaget om smartphone-herraväldet når kokpunkten nu under den tidiga hösten, då de tre största inom loppet inom loppet av knappt två månader släpper nya flaggskeppsmobiler.

Marknadsledaren Samsung var först ut med Galaxy Note 8 som presenterades i slutet av augusti. Det är en telefon som av allt döma gått bra åtminstone i det tidigaste stadiet. På fem dagar kom det in 650 000 förbeställningar från 40 länder – vilket är 2,5 gånger fler än när föregångaren Note 7 släpptes förra året.

Förra veckan visade tvåan på den globala smartphone-marknaden Apple upp sin giv, vilket framför allt handlade om nya premiummodellen Iphone X – en telefon som mottogs positivt av analytikerna.

Läs mer: Så hyllas supermobilen Iphone X av analytikerna

Den 16 oktober släpper Huawei Mate 10 – och på Twitter svingar företaget mot Apple inför den här lanseringen.

I en video visar de hur ett äpple blir uppätet, vilket följs av texten: ”Känner du dig besviken? Vi har en riktig överraskning som överträffar allt du har sett”.

Läs mer: Här är nya omsusade toppmobilen – och därför är den så viktig för Samsung

Hur står det då till med styrkeförhållandet mellan de tre stora smartphone-leverantörerna?

Enligt analysföretaget Gartners senaste siffror från andra kvartalet 2017 så fördelade sig marknadsandelarna på följande sätt (motsvarande period förra året inom parantes).

1. Samsung 22,5 procent (22,4)
2. Apple 12,1 procent (12,9)
3. Huawei 9,8 procent (8,9)