Vahid Zohali, som basat över Tietos finansiella tjänster, har tagit klivet över till värsta rivalen CGI. Även där kommer han att vara chef för Financial Services, men han kommer även att leda konsultjättens verksamhet i Stockholm, som har drygt 800 anställda.

Att komma till CGI blir en nygammal bekantskap. Men till skillnad från många av bolagets anställda som gärna pratar om den gamla WM-data-tiden så började Vahid Zohalis förra vända hos bolaget med att Logica, som han jobbade på då, köpte WM-data. Och nu är han alltså tillbaka, men under bolagets nya flagg.

– Det som lockar är den resa som jag förstod att CGI har framför sig i Sverige. Det känns som ett spännande nästa steg för mig, och det här vill jag vara med på, utifrån de förutsättningar som CGI har, säger han.

Läs mer: Från flyktingförläggningen till Tietotoppen – så vill Vahid Zohali hitta nya talanger

Efter att kanadensiska CGI köpte Logica har budskapet varit tydligt, och det är att bolaget vill tillbaka till just den WM-data-anda som många gärna pratar mycket och varmt om. Och i det sammanhanget har den förra ägaren Logica snarast blivit en motpol och något som CGI inte vill sträva efter.

– Under tiden jag har varit borta har det hänt en hel del. Nu är det ordning och reda. Jag kom från Logica och kom in i WM-data. Och idag påminner CGI mer om WM-data, med närhet till kunden och att förstå kundernas vardag, vara agila och ändra oss utifrån deras utmaningar.

Och den nya tjänsten är alltså en specialkombination av chef för en verksamhetsinriktning och en region. Vahid Zohali ser fram emot att axla den rollen.

– Alla banker och försäkringsbolag finns i Stockholm, så det blir ganska logiskt att kombinera ihop det. Jag har en bakgrund inom Financial Services och kan bidra med mycket inom det. Det ska bli roligt att vara med på förändringsresan som CGI satt igång, säger han.

Vad händer på banksidan framöver? Är inte det ett område där det går påfallande långsamt med digitaliseringen?

– Att se samhällsutmaningen och kundutmaningen ligger i CGI:s dna. Vi får ta hand om det mest värdefulla och se de möjligheter som finns. Vi har hela paletten, med allt från att reducera kostnader kopplat till deras legacysystem till nya områden med digital front end, säger Vahid Zohali.

Läs också: CGI störst i Sverige – men konkurrenterna närmar sig med stormsteg

Något exakt uttalat uppdrag har han inte, men att det är full fart framåt som gäller är tydligt, och målet är att Stockholmsdelen ska fortsätta växa.

– Vi ska absolut rekrytera. Vi har stora behov av duktiga människor. Jag skulle gärna se att vi var över 1 000 personer. Vi har flera aktiviteter som pågår just nu, säger Vahid Zohali.

Hur jagar ni?

– Jag tror mycket på rekommendationer. Det vet du själv, att du gärna köper en produkt om en kompis rekommenderar den. Därför är den interna stoltheten viktig, och vi hoppas att det kommer via våra egna anställda. Sedan hjälper det så klart jättemycket att vi kan erbjuda många projekt och engagemang med stora kunder.