I början av året var det febril aktivitet kring Media Markt, där vi rapporterade om att bolaget var på väg att dra sig ur Sverige och att den nya aktören Power, ägd av Expert, skulle ta över kedjans butiker. Interna stridigheter inom koncernen gjorde dock att affären sinkades, och än så länge är den tyska hemelektronikjätten kvar i Sverige. Och det ser också ut att förbli så.
Idag meddelar nämligen Media Markt att man har för avsikt att satsa stort på den svenska marknaden igen. 100 nya medarbetare ska rekryteras och ytterligare 80 miljoner kronor ska satsas på att modernisera butiker runt om i landet. Det säger kedjans svenska vd Per Kaufmann.
– Det har spekulerats om Media Markts närvaro och framtid på den svenska marknaden, men vi är definitivt här för att stanna. Nu investerar vi 80 miljoner i att modernisera 18 av våra 27 varuhus och anställer 100 nya medarbetare. Vi är även i slutförhandling kring ett nytt varuhus och koncept i Stockholmsområdet, säger han.
Tidigare under året har det snarare varit det motsatta man brottats med, då ett antal tunga chefer hoppat av. Nu vill man alltså stärka upp igen, och fortsatt ligger mycket fokus på e-handel. Onlinespecialister och kundtjänstmedarbetare står högt på önskelistan, men även säljare, produktchefer och varuhuschefer efterfrågas i den nya rekryteringsvågen.
Och som det talats om tidigare är alltså en ny butik på gång i Stockholmsområdet, där kedjan uppger att man befinner sig i slutskedet av dialogen med fastighetsägaren. Den nya butiken beskrivs som ett varuhus med nytt koncept.
Exakt vad det blir återstår att se, men det verkar finnas en vilja att ta fasta på det allt populärare begreppet omnichannel. Samtidigt konstaterar kedjan att man hela tiden ser över butiksbeståndet och ”anpassar varje varuhus efter förhållandena på varje enskilt läge”.
– Vi har mycket spännande på gång och det känns extra inspirerande att vi får möjlighet att välkomna 100 nya medarbetare samt att vi nu börjar se de positiva effekterna av de projekt som vi har jobbat med en längre tid, säger Per Kaufmann.