Addnode adderar Adtollo

Addnode fortsätter i oförtruten takt att köpa på sig nischad mjukvara. Den här gången heter bolaget Adtollo, och har 16 anställda och en omsättning på 24 miljoner kronor. Mjukvaran används för att effektivisera processer inom samhällsbyggnad. Det egenutvecklade CAD-systemet Topocad har sålts till över 100 svenska kommuner och flera av Nordens byggjättar.

– Sverige är ett av Europas snabbast växande länder vilket ställer stora krav på utvecklingen och förvaltningen av vår infrastruktur. För att kunna hantera detta behöver både offentlig sektor och byggindustrin hjälp av oss it-leverantörer. Vi måste kunna leverera moderna digitala lösningar som ökar kvaliteten, hållbarheten och kostnadseffektiviteten i vår samhällsbyggnad, säger Andreas Wikholm, affärsområdeschef för Addnode Group Process Management, där förvärvet kommer att ingå från den 2 oktober.

– Adtollo arbetar sedan tidigare med flera bolag inom Addnode Group och det här är ett naturligt steg för oss att gå. Tillsammans har vi ett ännu bättre och fulltäckande alternativ att erbjuda våra kunder, säger Stefan Andersson, vd på Adtollo.

Knowit slår ihop sina påsar

Konsultbolaget Knowit slår ihop sitt affärsområde e-commerce, som idag utgörs av fler än 50 specialister inom strategi, design och utveckling, med sin digitala byrå, Knowit Experience, som är ett av konsultbolagets tre affärsområden med 600 anställda på åtta nordiska orter.

Sammanslagningen motiveras med att man vill stärka e-handelsaffären ytterligare och inte minst möjliggöra en snabbare tillväxt.

– En sammanslagning ger oss större hävstång och flexibilitet, och säkerställer ytterligare tillväxt framåt, säger Johan Kuru, vd på Knowit Experience i Malmö.

Nordnet väljer Coromatic

Nätbanken Nordnet tar hjälp av Coromatic för att säkra sin drift. Banken ska flytta sitt nordiska huvudkontor till Tullhuset i Stockholm, och har därför anlitat Coromatic för att designa och installera all verksamhetskritisk infrastruktur som el, datakommunikation och mobiltäckning i byggnaden. Totalt kommer cirka 400 personer att arbeta från det nya kontoret och inflyttningen är beräknad till första kvartalet 2018.

– Hela vår affär är digitaliserad så därför är det helt avgörande för vår verksamhet att alla viktiga funktioner på kontoret fungerar utan avbrott. För att möta dessa krav var det därför viktigt att få in en erfaren partner tidigt i designprocessen av det nya huvudkontoret, säger Mikael Lindblom, inköps- och fastighetschef på Nordnet.

– Vi är stolta över att vi fått förtroendet av Nordnet att säkerställa att de kan driva sin affär utan avbrott. I vårt tjänstesamhälle är det helt avgörande att kontoret alltid är uppkopplat för att verksamheten ska fungera, säger Thomas Wunger, landschef för Coromatic i Sverige.

Allgon köper IoT-gäng i Malmö

Allgon köper det Malmöbaserade IoT-bolaget IIOX, som tidigare hette Maingate Enterprise Solutions, för 5 miljoner kronor. Bolaget säljer en molnbaserad IoT-plattform för företagstillämpningar inom industri- och energisektorn, som i realtid samlar in, analyserar och förvandlar maskindata till lösningar för sina kunder, där bolag som Eon, DeLaval och Riksbyggen finns. Initialt tecknar Allgon ett samarbetsavtal, och tillträdet beräknas ske i slutet av november.

– Allgongruppen gör nu sitt femte förvärv och vi närmar oss en årlig omsättning 250 miljoner kronor på rullande 12 månader, IIOX är ett utmärkt komplement till övriga bolag och produkter i Allgongruppen samt har stor potential att utvecklas vidare på en mycket intressant marknad. Jag är övertygad om att IIOX kommer att göra oss till en ännu starkare global IoT-spelare, säger vd Johan Hårdén.

Visma Retail handlar med Qlik

Visma Retail har dragit igång ett samarbete med Qlik kring ett verktyg för dataanalys och beslutsstöd som skräddarsytts för detaljhandeln. Lösningen är baserad på Qliks analysplattform och Visma Retails erfarenhet av detaljhandel och kompetens inom business intelligence, artificial intelligence och machine learning. Det är Visma Retail-företaget Abalon som kommer att driva och utveckla lösningen tillsammans med Qlik.

– Detaljhandeln är hårt konkurrensutsatt och med illojala konsumenter som vill få individuellt anpassad kommunikation. Med den effektiva analyslösning vi nu lanserar kan handlarna enkelt få värdefulla insikter kring exempelvis vilka produkter man bör satsa mer på att sälja och djupare kundinsikt för att genomföra träffsäkra kampanjer. Det är en modern och kraftfull analysplattform utan stora investeringar i implementationsprojekt, säger Petter Sundberg, vd på Abalon.

– Visma Retail har kommit långt i sina tillämpningar inom avancerad dataanalys och det är därför helt rätt strategiskt med ett samarbete oss emellan. Visma utgår från Qlik-produkter och lyfter dem till nästa nivå för att lösningen ska bli ännu mer träffsäker och framförallt tillgänglig för användarna, säger Johan Salenstedt, Nordenchef på Qlik.

Försvarlig vecka för Advenica

FMV har lagt en beställning på ytterligare enheter av hårdvarukrypterad vpn från säkerhetsbolaget Advenica. Avtalet beräknas vara värt 27 miljoner kronor och leveransen är beräknad att ske i december. Hårdvarukrypteringen används för skyddande av den högsta nivån av skyddsvärd information inom Försvarsmakten, och är dessutom godkänt för krypterad kommunikation av den högsta nivån av skyddsvärd information för EU.

– Att skydda information från avancerade cyberattacker har i dagens samhälle blivit en utmaning som organisationer allt oftare ställs inför. Vi är stolta över att kunna bidra till Sveriges cyberförsvar med produkter som Securi VPN och som är utvecklad för att skydda organisationers mest värdefulla information, säger Andreas Häglund, som leder försäljningen inom National Security på Advenica.

Säkerhetsbolaget har även tecknat ett treårigt avtal med Trafikverket i veckan. Myndigheten har gjort en initial beställning av Zoneguard för 1,9 miljoner kronor. Ordern betraktas av bolaget som ett viktigt genombrott inom affärsområdet Enterprise Solutions och kundsegmentet Kritisk infrastruktur.

– Vi är väldigt glada att Trafikverket väljer våra cybersäkerhetsplattformar för en så viktig del inom kritisk infrastruktur. Det är komplext att få flera aktörer med olika system att kommunicera och samspela på ett säkert sätt, men med våra lösningar kan organisationers behov av digitalisering tillgodoses, utan att ge avkall på informationssäkerheten, säger Rune Bengtsson, säljansvarig inom Enterprise på Advenica.

Japanska kanonaffären fortsätter

Svenska säkerhetsbolaget Clavister har fått order på ytterligare volym av sin produktserie Clavister Eagle Series från japanska jätten Canon IT Solutions. Den här gången har affären ett värde på drygt 2 miljoner kronor. Canon IT Solutions har blivit en riktig nyckelkund när Örnsköldsviksbolaget ska etablera sig i Japan.

– Vi är otroligt glada över att fördjupa vårt samarbete med en av våra nyckelkunder och kunna påvisa att vi lever upp till deras höga förväntningar på funktion och kvalitet. Jag tror att vi med vårt sätt att ge våra kunder full uppmärksamhet, i kombination med vår djupa tekniska kompetens och vår innovationshöjd, kommer att stärka den här viktiga relationen ytterligare och därmed kunna erbjuda våra produkter till en större japansk kundbas, konstaterar Shinobu Färnlöf, Clavisters försäljningschef för Japan.