Det handlar om Gigya, som utvecklar en programvara för kundidentitets- och åtkomsthantering. Plattformen låter företag hantera kunders profiler, preferenser och samtyckesinställningar – och där kunderna hela tiden behåller kontrollen över sina data.

För närvarande hanterar Gigya 1,3 miljarder kundidentiteter.

Den här plattformen ska också hantera att kundregistreringar stämmer överens med till exempel EU:s nya dataskyddsförordning GDPR.

Läs mer: Hård kamp för it-jättarna att bli redo för EU:s datakrav

Gigya har varit partner med SAP sedan 2013.
– De medför en mängd kompetenser och expertis som framför allt kommer att stärka våra SAP Hybris-lösningar, och som gör oss ledande i den framväxande marknaden för kundidentitets- och åtkomsthantering, säger Carsten Thoma, som är chef över SAP Hybris i ett pressmeddelande.

– Förtroende är den viktigaste valutan för att lyckas för kunddrivna organisationer, och det är precis det som Gigya är kända för att leverera.

Det förvärvade företaget har mer än 300 anställda och har sitt huvudkontor i Kalifornien, USA. Affären väntas bli färdig sista kvartalet 2017. Prislappen offentliggörs inte, men enligt medieuppgifter betalar SAP omkring 350 miljoner dollar, motsvarande 2,8 miljarder kronor.